Tusen saker på bordet - “sexualitet, samtycke och relationer” i bildämnet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Från höstterminen 2022 gäller nya läroplaner i svenska grund- och gymnasieskolan. I läroplanernas inledande delar anges skolans värdegrund och uppdrag. I de förändrade styrdokumenten har kunskapsområdet sex- och samlevnad stärkts och bytt namn till “sexualitet, samtycke och relationer”. Den här studien syftar till att undersöka hur arbetet med kunskapsområdet ser ut för ämneslärare i bild. Upplevelsen av läroplanens förändringar kopplat till bildundervisning är central för studien. Frågeställningarna som studien utgår från är: Hur upplever bildlärare, verksamma i grundskolan och gymnasieskolan, att förändringar kring “sexualitet, samtycke och relationer” i styrdokumenten påverkar undervisningen? och Vilka strategier använder sig bildlärare av för att realisera det som anges i styrdokumenten? Studien bottnar i material från kvalitativa (semistrukturerade) intervjuer av sex yrkesverksamma bildlärare, vilka har bidragit med sina upplevelser av skolans arbete utifrån styrdokument. Materialet analyseras med hjälp av teoretisk tematisk analys kopplad till Lipskys teori om närbyråkrater, Lindströms fyrfältade modell, samt begreppen “visuell kultur” och “visuell kommunikation”. Förändrade styrdokument 2022 skapar ett skifte i skolverksamhetens prioriteringsordning och lärarna görs medvetna om kunskapsområdet “sexualitet, samtycke och relationer”. Detta behöver dock inte medföra några större förändringar i den dagliga praktiken. Hälften av informanterna upplever att de kommer att behöva genomföra ändringar i sin bildundervisning. Den andra hälften ser istället att den undervisning de idag bedriver redan motsvarar Skolverkets nya direktiv. Det här resultatet visar på lärarens handlingsutrymme. Bland studiens resultat framkommer även att bildlärare, till skillnad från andra ämneslärare, har lätt att koppla “sexualitet, samtycke och relationer” till sin undervisning och att man vid arbete med kunskapsområdet ofta tar hjälp av extern kompetens. Studien bekräftar också bilden av att det finns ett behov av fortbildning i kunskapsområdet och att det finns en risk att ämnesövergripande kunskapsområden tappas bort på grund av en brist på helhetssyn i enlighet med (några av) resultaten från Skolinspektionens rapport från 2018.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)