Sökning: "visuell kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 161 uppsatser innehållade orden visuell kultur.

  1. 1. Tjock och manlig - En semiotisk bildanalys av manliga fettaktivisters innehåll på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ebba Thorolvsen; Henric Wallin; [2020-02-03]
    Nyckelord :Fettaktivism; manlig kroppsaktivism; Instagram; sociala medier; semiotik; semiotisk bildanalys; kompositionell tolkning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur män uttrycker fettaktivism genom bilder på Instagram.Teori: Hegemonisk maskulinitet, visuell kultur Metod: Semiotisk bildanalys, kompositionell tolkningMaterial: Profiler och bilder på Instagram från 7 manliga fettaktivister. Inläggen är publicerade 2019. LÄS MER

  2. 2. Från demonstration till individuell kunskap : en studie om samspelet mellan kommunikation och inlärning med fokus på ämnet slöjd

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle; Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Morgan Mattisson; Emil Persson; [2020]
    Nyckelord :sloyd; demonstration; learning; smooth transition; understanding; VAK; visual; auditory; kinesthetic; learning style; learning strategies; rhetoric; leadership; slöjd; demonstration; inlärning; genomgång; övergång; förståelse; VAK; visuell; auditiv; kinestetisk; inlärningsstil; lärstrategier; retorik; ledarskap;

    Sammanfattning : I denna studie försöker vi finna svar på hur en praktisk lärardemonstration kan utföras på ett pedagogiskt vis. Vi undersöker även övergången från den stund som domineras av läraren till den stund som utmärks av individuellt elevarbete. LÄS MER

  3. 3. Vinklad statistik

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Sara Idberg; [2019]
    Nyckelord :Datavisualisering; Diagram; Informationsgrafik; Vinklad design; Statistik;

    Sammanfattning : Hur statistik tolkas beror på den grafiska gestaltningen och i vilket sammanhang den presenteras. Syftet med denna uppsats är att hitta vilka faktorer i designen som kan påverka tolkningen av diagram och hur liknande dataset kan presenteras och tolkas på olika sätt. LÄS MER

  4. 4. Mannen i reklamen. En undersökning kring den manliga kroppen i reklam med fokus på representationen av plus size män

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Lina Svensson; [2019]
    Nyckelord :maskulinitet; stereotyper; representation; plus size; genus; Dressmann; modeindustrin; klädindustrin; kroppen;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen tittar jag närmre på hur Dressmann valt att representera plus size män och redogör för hur den manliga kroppen träder fram utifrån normer kring den manliga kroppen och sätter det i kontrast mot mitt material. Dressmann är ett klädföretag som är duktiga på att inkludera plus size män i sina reklamer. LÄS MER

  5. 5. Den perfekta hyn

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Kelly Bedmyr; [2019]
    Nyckelord :Instagram; normer; visuell kommunikation; representation;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att analysera hur hudvårdsmärken och hudvårdsanvändare konstruerar och upprätthåller föreställningar om perfekt hy och idealet om naturlig skönhet. Paradoxalt nog har detta ideal resulterat i en växande hudvårdstrend, en trend som får unga kvinnor att spendera tid, energi och pengar på ännu en aspekt av sitt yttre. LÄS MER