“Det beror helt och hållet på läraren” -om elever med hörselnedsättning och deras uppfattningar om skolans lärmiljö. En fenomenologisk undersökning

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur elever med hörselnedsättning uppfattar sin lärmiljö i skolan samt vilka faktorer de beskriver som avgörande för en tillgänglig och stimulerande lärmiljö. Två olika praktiker för eleverna har undersökts, en skola som är inriktad för elever med hörselnedsättning eller som är döva samt en där eleverna går inkluderande med normalhörande elever. Den sistnämnda skolan har hörselprofil. Undersökningen har gjorts med en kvalitativ metod i form av semi-strukturerade intervjuer. Den teoretiska utgångspunkten kommer att ta avstamp i den Fenomenologiska ansatsen. Eleverna har getts möjligheter att berätta vad de anser är viktigt för dem i den sociala-, pedagogiska- och fysiska lärmiljön. Studiens slutsatser visar att utifrån den fenomenologiska undersökningen som gjorts har resultatet visat att den sociala lärmiljön kan vara avgörande för elevernas välmående. Studien visar även att eleverna med hörselnedsättning anser att pedagogiska lärmiljön för dem handlar om att ha goda relationer med lärarna och att de kan upprätthålla studieron i klassrummet. Den pedagogiska lärmiljön består även av att eleverna får möjligheter att utvecklas utifrån sina förutsättningar. I den fysiska lärmiljön är det en förutsättning att eleverna med hörselnedsättning får adekvata hjälpmedel i form av teknisk utrustning för att kunna tillgodose sig undervisningen. I undersökningens resultat framkommer ytterligare en praktik då en av respondenterna har erfarenheter av att undervisas som integrerad i allmän grundskola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)