Förskollärares uppfattningar om specialpedagogiskt arbete i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: I enlighet med ”Läroplanen för förskolan” (2018) ska förskolan särskilt uppmärksamma de barn som av olika skäl har behov av mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Vidare ska de barn som har behov av mer stöd och stimulans få detta anpassat utifrån sina individuella behov och förutsättningar. För att kunna fullfölja det här uppdraget blir det viktigt att undersöka hur det specialpedagogiska arbetet utformas för att komma till nytta för barn i behov av särskilt stöd. Den här studien syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar arbetet med specialpedagogik i förskolan. Utifrån studiens syfte har två frågeställningar formulerats vilka är: Hur uppfattar förskollärare att specialpedagogiska insatser organiseras för att stödja utveckling och lärande hos barn i behov av särskilt stöd? Hur uppfattar förskollärare att stöd av specialpedagog gagnar arbetet med barn i behov av särskilt stöd? Studien utgår från en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex förskollärare verksamma på olika förskolor. Intervjuerna dokumenterades genom ljudinspelning för att sedan transkriberas. Den här studiens viktigaste resultat visar att förskollärare uppfattar att specialpedagogiska insatser organiseras på ett strukturerat och rutinmässigt sätt samt genom praktisk tillämpning. Till de viktigaste resultaten hör också att förskollärare uppfattar att stöd av specialpedagog gagnar barn i behov av särskilt stöd när stödet är nära till hands samt sker i konkreta situationer. Att specialpedagogiska insatser uppfattas organiseras på ett strukturerat och rutinmässigt sätt innebär att det finns en tydlig struktur för arbetsgången kring arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Praktisk tillämpning berör varierade insatser som sker på grupp- och individnivå, exempel på sådana insatser är TAKK, bildstöd och fysiska hjälpmedel. Uppfattningen att stöd av specialpedagog är nära till hands innebär att vägen till specialpedagogen är kort och okomplicerad. Att stödet sker i konkreta situationer rör bland annat stöd vid föräldrakontakt och handledning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)