Användandet av lärandemodeller i en offentligt kontext

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: Datum: 2023-06-07   Nivå: Kandidatexamen    Institution: Mälardalens Universitet   Författare: Adam Tollehed Biller, Benjamin Kovacevic   Titel: Användandet av lärandemodeller i en offentlig kontext   Handledare: Peter Selegård   Nyckelord: lärande, reflektion, offentlig verksamhet, reflektion/lärandemodeller   Forskningsfrågor:FF1: Hur använder olika avdelningar inom olika kommuner sig av lärandemodeller för att lära sig utav sina innovationsprocesser? FF2: Vilka skillnader finns det på användandet på lärandemodeller mellan olika kommuners avdelningar?   Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur avdelningar i kommuner reflekterar och lär sig från sina innovationsprocesser, hur de använder reflektions- och lärandemodeller samt vilka skillnader som finns på avdelningar inom olika kommuner.   Metod: Detta arbete är en flerfallstudie där en kvalitativ forskningsstrategi har använts och där den vetenskapliga ansatsen är induktiv. En flerfallstudie fokuserar på två eller flera fall i detalj. Vid datainsamlingen användes semistrukturerade intervjuer enskilt med varje respondent. En skriftlig intervju gjordes också för att utrymmet inte fanns till att göra den på något annat sätt.    Slutsats: Resultatet påvisa att Kommun 1 är längre fram i processen gällande lärandemodeller och har en process för att reflektera och lära sig efter ett projekt är slutfört. Samtidigt så är Kommun 2 längre bak i utvecklingen gällnade lärandemodeller och fokuserar enbart på att sprida kunskap mellan avdelningar inom deras kommun och inte till att reflektera efter att ett projekt är slutfört. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)