Sökning: "vi de"

Visar resultat 1 - 5 av 33449 uppsatser innehållade orden vi de.

  1. 1. DIGITALA VERKTYGS ROLL I UNDERVISNINGEN - EN INTERVJUSTUDIE AV LÅGSTADIELÄRARNAS TANKAR KRING ANVÄNDNING AV OLIKA DIGITALA VERKTYG I UNDERVISNING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Irine Ogestad; Meriana Chabo; [2019-02-17]
    Nyckelord :Digitala verktyg; kollaborativt lärande; individualisering; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syfte:Metod:Resultat:Syftet med denna studie är att undersöka vilka digitala verktyg som används i undervisningen på lågstadiet, vilka roller lärare tycker att de spelar i undervisningen och vad lärare tycker att de har för för- och nackdelar i undervisningen på lågstadiet.Valet av metod utfördes som en kvalitativ studie. LÄS MER

  2. 2. Lärarens förhållningssätt i ett mångkulturellt klassrum En intervjustudie av sex lärare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Fatima Zahra El Bakouri; Madina Alieva; [2019-02-17]
    Nyckelord :Nyanlända elever; svårigheter; repertoarer; interkulturell pedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna studie är att få reda på vilka repertoarer och arbetssätt lärare använder sig av för att övervinna de svårigheter som kan uppstå i ett mångkul-turellt klassrum, och få fördjupande kunskap och uppfattning kring lärarens förhållningssätt till mångkulturalitet i högstadiet, åk 7-9 dels i förberedel-seklass och dels i ordinarie klass.Teori:Våra resultat har vi tolkat enligt ett sociokulturellt perspektiv samt begreppen känslomässig undervisningsetik/ethic of discomfort, meningserbjudande undervisning, repertoarer och orkestrering i klassrummet samt ett interkultu-rellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. ÖVERGÅNG I PRAKTIKEN En intervjustudie av sex lärares erfarenheter av övergången mellan förskoleklass och årskurs 1

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Linnéa Forsblad; Cecilia Grahn; [2019-02-16]
    Nyckelord :övergångar; kontinuitet; samverkan; förskoleklass; medierande redskap;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med vår studie var att undersöka erfarenheter hos lärare i förskoleklass respektive årskurs 1 gällande övergången mellan dessa verksamheter. Vi ville ta reda vilka medierande redskap och faktorer som påverkar övergången. LÄS MER

  4. 4. AI – Advokatens verktyg eller dess ersättare? En analys av hur utvecklingen av artificiell intelligens utmanar våra rättsliga konstruktioner av subjekt och objekt samt dess påverkan på uppfattningen av advokatrollen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Josefine Rembsgård; [2019-02-13]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hur kommer utvecklingen av artificiell intelligens att påverka hur vi idag erbjuder juridiska tjänster? Denna uppsats är en analys av förutsättningarna för advokatkårens fortsatta överlevnad på den juridiska marknaden i samband med att tekniken för oss in i en ny revolution; den fjärde industriella revolutionen. Detta väcker primärt frågor om hur rätten ser ut idag och vilka problem som kan identifieras i relation till utvecklingen av ny teknik. LÄS MER

  5. 5. « ILS AVANÇAIENT LES GENS VERS LES LUMIÈRES... ». La dislocation à droite dans un chapitre de Voyage au bout de la nuit de Louis-Ferdinand Céline et dans ses deux traductions suédoises

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Eric Margér; [2019-02-12]
    Nyckelord :franska; Traductologie; oralité; dislocation à droite; français; suédois; Céline; Voyage au bout de la nuit;

    Sammanfattning : Författaren Louis-Ferdinand Céline förnyade med sin säregna stil den franska litteraturen; bland annat använde han sig av många talspråkliga element. Ett av dessa är final dislokation, som är vanlig i talad franska, men sällsynt i skriftspråk före Céline. LÄS MER