Valutastrategins Roll: En Djupdykning i Import- och Exportintensiva, Små och Medelstora Svenska Verkstadsföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Valutaexponering är något som påverkar nästan alla företag på ett eller annat sätt. Det är därför mycket viktigt att både arbeta med valutahantering och känna till vad detta kan innebära för företag. Företagens lönsamhet kan påverkas på flera plan, från budgetarbete och prissättning hela vägen ner till sista raden i resultaträkningen. Valutahantering kan ofta uppfattas som ett komplicerat ämne som är bäst lämpat för stora multinationella bolag med större resurser som kan hantera detta, vilket även speglas i litteraturen. Denna rapport skiftar snarare ljuset på hur problematiken påverkar små och medelstora bolag som kan uppfattas ha hamnat i skuggan i befintlig litteratur. För att få en så bred och heltäckande bild som möjligt samlas empiri in från små och medelstora bolag, ett stort bolag samt en stor svensk bank, alla med mycket intressanta och nyanserade tankar och synpunkter på problematik och möjligheter med valutahantering. Rapporten är kvalitativ och byggs upp kring ett antal intervjuer med fokus på vad olika företag tycker och tänker kring arbetet med valutahantering. Mycket övergripande tas problematiken kring valutahantering an i följande uppdelning: 1. Vad de gör. (Metoder) 2. Varför de gör det. (Faktorer) 3. Hur de gör det. (Strategier) Studien visar att företag använder interna risktäckningstekniker för att hantera valutarisker, med matchning som den vanligaste strategin. Externa metoder, som forwardkontrakt, används av vissa företag för att säkra nettoexponering och skydda sig mot oönskade valutaförändringar. Det finns även företag som använder sig av naturlig hedging och visar därmed mindre behov av extern risktäckning. Företagens valutastrategier är starkt förankrade i företagsspecifika faktorer medan makroekonomiska faktorer spelar en mindre framträdande roll när det kommer till valen av valutastrategi. Strategierna varierar mellan företagen, med vissa som antar mer flexibla och mindre utformade strategier medan andra tillämpar detaljerade och planerade strategier. I Rapporten visar vi på att små och medelstora företag inte följer teoretiska riktlinjer helt och hållet och vi argumenterar för att det kan vara viktigt att kunna anpassa sin strategi. Studien ger en inblick i valutastrategier utifrån en ny kontext och tillför förståelse för ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)