Web 2.0 som verktyg för dialog Hur utvecklar företag dialogen av CSR till sina intressenter?

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Corporate Social Responsibility (CSR) har setts som ett sätt att både ta ansvar och minska risken för att oegentligheter ska existera i företag. Företaget behöver i en allt mer uppkopplad värld föra en dialog med sina intressenter om sitt CSR-arbete och i en sådan dialog spelar Web 2.0-tjänster en avgörande och viktig roll. Sverige har utvecklat sin position inom IT till att vara ledande och ligger då bra till för att kunna dra full nytta av Web 2.0. svenska företag är även bra på att arbeta med CSR-frågor men studier har visat att de är sämre på att göra detta med hjälp utav internet och Web 2.0. I denna uppsats är syftet att undersöka hur svenska företag kan utveckla dialogen via Web 2.0-tjänster för att kommunicera sin CSR-profil till sina intressenter. Detta för att i så stor utsträckning som möjligt kunna förbättra möjligheterna för företagen att sprida en god bild av varumärket på internet som aktivt i frågor som rör hållbarhet, samhälle och rättvisa. Vi genomförde en dokumentanalys på 13 företag aktiva i Sverige för att undersöka hur de använder sig av Web 2.0 för att kommunicera sitt CSR till sina intressenter, företagen är bland de största i Sverige inom sina branscher. Efter att ha analyserat resultatet kunde vi se att de flesta företagen använde sig utav sociala medier men gjorde detta i olika mängd, från tydlig kundsupport till delning av information, men det fanns även företag som var mindre aktiva. När vi studerade deras hemsidor fann vi även där en skillnad i dels hur informationen kring CSR var delad, men också i hur många Web 2.0- och CSR 2.0- principer hade implementerats. Vårt bidrag består i fyra förslag som dessa, och andra, företag kan implementera för att utveckla sin användning av Web 2.0 och förbättra sin dialog med intressenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)