Sökning: "att samtala med barn"

Visar resultat 1 - 5 av 248 uppsatser innehållade orden att samtala med barn.

  1. 1. Möjligheter till språkutveckling genom boksamtal i flerspråkiga förskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zilha Licina; [2020-09-10]
    Nyckelord :flerspråkighet; bokläsning; språkutveckling; högläsning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förskolan är för många barn i Sverige det första mötet med utbildningsväsendet och har en stor påverkan på deras utveckling och lägger grunden för ett livslångt lärande. Hur förskola möter barnens olika språk har en avgörande betydelse för hur barnen kommer att utvecklas som individer samt hur språket kommer att leda till ett bättre resultat i skolans värld. LÄS MER

  2. 2. Skolsköterskors upplevelse av att samtala med elever om våld och övergrepp i nära relationer

    Magister-uppsats,

    Författare :Sara Dreijer; Rebecca Fhager; [2020-08-05]
    Nyckelord :Kommunikation; kvalitativ innehållsanalys; samtal; skolsköterska; våld; övergrepp;

    Sammanfattning : Bakgrund: Våld och övergrepp mot barn är ett välkänt och globalt problem. I Sverige visarstatistik att 29% av misshandelsbrotten är riktade mot barn och att ungefär 20% av alla barnnågon gång har utsatts för sexuella övergrepp. Att utsättas för våld och övergrepp får negativaföljder för barnet både kort- och långsiktigt. LÄS MER

  3. 3. Vilka barriärer kan uppstå vid olika kulturella och religiösa föreställningar vid vård av barn i livets slutskede?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Blomgren Gustavsson; Amanda Brustad; [2020-06-18]
    Nyckelord :barn; pediatrik; palliativ vård; transkulturell; religion; kultur; barriärer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studier visar att det finns stora kulturella och religiösa skillnader vid omvårdnadav barn i livets slutskede.Syfte: Syftet är att beskriva betydelsen av kulturella och religiösa föreställningar eller uttrycki samband med barn som vårdas i livets slutskede och undersöka vilka barriärer som kanuppstå. LÄS MER

  4. 4. Maktrelationer i skönlitteratur för 6-9-åringar - traditionella eller banbrytande? : En analys av del 1 och del 4 i Handbok för superhjältar ur ett critical literacy-perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Jakobsson; Sara Sundbom; [2020]
    Nyckelord :critical literacy; maktrelationer; skönlitteratur; årskurs F-3; åldrarna 6-9;

    Sammanfattning : I undervisningen kan skönlitteratur användas på många sätt - som underhållning eller som ett sätt att inhämta kunskap genom att kritiskt granska det lästa. Språk, litteratur och makt är nära sammankopplade och barn identifierar sig ofta med och kan ta efter de (ofta stereotypa) beteenden som karaktärerna uppvisar. LÄS MER

  5. 5. Barn vill veta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Linda Segel; Therese Kolenko; [2020]
    Nyckelord :livsfrågor; döden; omsorgsetik; förskola; förskolebarn; pedagoger; samtal;

    Sammanfattning : Vår studies huvudsakliga syfte har varit att analysera, tolka och reflektera hur ett urval pedagoger ser på sitt arbete med livsfrågor i förskolan. Anledningen till ämnet har sin grund i vår egen erfarenhet av att ämnet oftast tystas ner och inte pratas särskilt mycket om. LÄS MER