Sökning: "att samtala med barn"

Visar resultat 1 - 5 av 199 uppsatser innehållade orden att samtala med barn.

  1. 1. ATT VARA FÖRÄLDER OCH LEVA MED CANCER : En kvalitativ litteraturstudie utifrån fem kvinnors egna upplevelser.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV); Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Emily Stolt; Tea Andersson; [2019]
    Nyckelord :Cancer; Föräldrar; Självbiografi; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Föräldrar som drabbats av en cancerdiagnos befinner sig i en sårbar situation där oro över framtiden och rädslan över hur deras barn skulle klara sig utan dem som förälder är stor. Dessa föräldrar ansåg att föräldrarollen är den viktigaste rollen att bibehålla, patientrollen kommer i andra hand. LÄS MER

  2. 2. Att samtala om det egna barnets övervikt med barnhälsovården - en enkätstudie om föräldrars upplevelser av samtal med BHV-sjuksköterskan.

    Magister-uppsats,

    Författare :Therese Hammarberg Almén; Beatrice Löfstrand; [2018-05-02]
    Nyckelord :Barnövervikt; BHV-sjuksköterska; enkätstudie; föräldrar; samtal; upplevelser;

    Sammanfattning : Background: Overweight among children is a large problem in the world, and it increases the risk of developing health issues and disease. In Sweden, it is tradition to let children be monitored by the public health care system. The child health nurse has the responsibility to monitor children’s growth in order to identify and prevent illness. LÄS MER

  3. 3. Spelar det någon roll hur vi läser? : En sociokulturell studie om hur pedagoger använder boken vid högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erika Svensson; Sofie Möller; [2018]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; interaktion; handlingar; högläsning; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka vilka interaktioner som skapas under högläsningssituationer i förskolan. Forskningsfrågan lyder: “Vilka interaktioner skapas mellan pedagog, barn och boken i högläsningssituationer i förskolan?”. LÄS MER

  4. 4. Bildstöd. Sjuksköterskors upplevelser av att använda bildstöd i omvårdnaden av barn som vårdas på sjukhus

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Hälsa och samhälle

    Författare :Linnea Ahlman; Julia Grabka; [2018]
    Nyckelord :Innehållsanalys; Pediatrik; Semistrukturerade intervjuer; Kommunikation; Omvårdnad; Sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Ahlman, L & Grabka, J. Bildstöd. Sjuksköterskors upplevelser av att använda bildstöd i omvårdnaden av barn som vårdas på sjukhus. Examensarbete i omvårdnad 15 högskolepoäng. LÄS MER

  5. 5. Förskolans påverkan på barns språkutveckling : med fokus på högläsning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Eva Makridaki; Danijela Vujcic; [2018]
    Nyckelord :Förhållningsätt; Högläsning; Språkutveckling; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet bakom denna studie är att undersöka hur förskolläraren arbetar med högläsning för att främja barns språkutveckling. Högläsningen är en aktivitet som ger barn möjligheten att utveckla sina egna tankar och även ta del av andras. LÄS MER