Sökning: "läs- och skrivsvårigheter och special undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden läs- och skrivsvårigheter och special undervisning.

  1. 1. Assisterande teknik i anpassad grundskola : Några lärares åsikter om användande av assisterande teknik i anpassad grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Pontus Johannesson; [2024]
    Nyckelord :Assisterande teknik; anpassad grundskola; intellektuell funktionsnedsättning; läs- och skrivsvårigheter och special undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogiskt stöd för elever under grundskolans senare år : - utformning av lärmiljö och undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Bolkegård; Maria Jernkrok; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogiskt stöd; specialpedagogisk personal; läs- och skrivsvårigheter; lärmiljö; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to increase knowledge about how the learning environment and teaching is designed for students in the later years of primary school in need of special support who have reading and writing difficulties. The study is qualitative and was carried out with semi-structured interviews with special teachers/special need educators. LÄS MER

  3. 3. Tidiga insatser vid läs- och skrivsvårigheter i grundskolan. : - En vision eller verklighet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Annica Notheus; [2023]
    Nyckelord :early interventions; reading and writing difficulties; neurodevelopmental disorders; ND; grades 1-3.; Tidiga insatser; läs- och skrivsvårigheter; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; årskurs 1-3.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om och när lärare implementerar tidiga insatser för läs- och skrivsvårigheter hos elever i årskurs 1-3, samt inom vilken tidsram dessa anpassningar sker. Studien belyser de nuvarande framgångsfaktorerna i skolor och de brister som behöver åtgärdas i arbetet med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Speciallärare i språk-, skriv-, och läsutveckling.Yrkesroll och uppdrag.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Joanna Lago Stefansdotter; Hanin El-refaei; [2022]
    Nyckelord :Examensordningen; läs och skrivsvårigheter; organisation; speciallärare; specialpedagogiska perspektiv; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och få en fördjupad förståelse för hur speciallärare med specialisering språk-, skriv-, och läsutveckling upplever sitt yrke i relation till examensordningen. Vi har även undersökt rektorers syn och tankar kring speciallärarrollen och deras examensordning. LÄS MER

  5. 5. Elever i matematiksvårigheter : En kvalitativ studie om hur fyra speciallärare beskriver sitt arbete med att ge stöd för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Bim Svensson; [2021]
    Nyckelord :mathematical difficulties special teacher education of mathematics thematic analysis; matematiksvårigheter speciallärare matematikundervisning tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en större förståelse för elever i matematiksvårigheter genom att beskriva fyra speciallärares erfarenheter av undervisning med elever i matematiksvårigheter. Studien utgår från en kvalitativ ansats där fyra semistrukturerade intervjuer har genomförts med verksamma speciallärare. LÄS MER