Sökning: "Kommutativa lagen"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Kommutativa lagen.

  1. 1. Hur påverkas elevers förståelse för multiplikation av areamodeller som representation? En designstudie i en grekisk grundskola med elever i Åk 2, där undervisningsprocessen fokuserar multiplikativt tänkande samt kommutativa lagen för multiplikation

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Antelina Sema; [2024-03-04]
    Nyckelord :Multiplikativt tänkande; Areamodell för multiplikation; Kommutativa lagen; Proportionalitet;

    Sammanfattning : This design study explores the use of the area model as a representation of multiplication, providing opportunities for second school grade pupils to develop an understanding of multiplication and build multiplicative thinking. Furthermore, the study aims to give pupils the opportunity to discover the commutative law of multiplication with the help of the area model. LÄS MER

  2. 2. Uppdelning av tal – vilken kunskap är det som mäts?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Mikael Ulveklint; [2022]
    Nyckelord :Automatiserad talfakta; konceptuell talförståelse; matematik; uppdelning av tal; triadmodellen;

    Sammanfattning : Ulveklint, Mikael (2022). Uppdelning av tal - vilken kunskap är det som mäts?Speciallärarexamen: Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap,Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Hur multiplikation introduceras med olika metod- och representationsformer för årskurs 2 : En läromedelsgranskning med variationsteoretiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Starby; Carina Palmberg; [2021]
    Nyckelord :Läroböcker; multiplikation; additivt tänkande; multiplikativt tänkande; variationsmönster; metod- och representationsformer;

    Sammanfattning : I matematikundervisning i svensk skola har läroboken en stor betydelse. Många lärare väljer att luta sin undervisning på en specifik lärobok och tillhörande lärarhandledning. LÄS MER

  4. 4. Laborativt material, vad ska det vara bra för? : En kvalitativ undersökning om hur laborativt material kan användas i undervisningen om multiplikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emilia Lindgren; Linda Ohlsson; [2020]
    Nyckelord :Laborativt material; multiplikation; kommutativa lagen; kommunikation; lärarens betydelse; artefakter; mediering och scaffolding.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur laborativt material kan användas i undervisning med multiplikation i årskurs två. Utifrån syftet formulerades frågeställningen: Hur använder sig lärare av laborativt material för att synliggöra det matematiska innehållet multiplikation? Studiens syfte och frågeställning besvaras genom en kvalitativ studie med intervjuer och observationer som metod. LÄS MER

  5. 5. Att möjliggöra lärandet av addition och subtraktion utifrån tals del- helhetsrelationer : En variationsteoretisk analys av läromedel i matematik för årskurs ett

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Helén Jakobsson; Malin Eklånge; [2020]
    Nyckelord :Representations of numbers; number triples; identify number triples; number sense; additive relations; part-whole relation; part.whole relations of numbers; cardinal aspects of number; additive part-whole relations; addition and substraction with part-whole relations; mathematics textbooks analysis; Representationer av tal; talfamiljer; identifiera talfamiljer; taluppfattning; tals del-helhetsrelation; kommutativa lagen; inversa förhållandet; addition; subtraktion; addition och subtraktion utifrån tals del-helhetsrelationer; läromedelsanalys matematik;

    Sammanfattning : Den vanligaste arbetsformen i matematikundervisningen är att använda sig av ett läromedel. Därav vårt syfte med denna studie, som är att analysera hur tals del-helhetsrelation behandlas i den inledande undervisningen av addition och subtraktion i de tre vanligaste förekommande läromedlen i Sverige. LÄS MER