Sökning: "grupparbete ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden grupparbete ledarskap.

  1. 1. Demokratisk klassrum : Lärarensarbetsmetoder för att främja demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Intissar Hassoun; Ghoufran Shoker; [2023]
    Nyckelord :Demokratiuppdraget; SO undervisning; Strukturera undervisning; Värdegrund; Deliberativ undervisning; Elevinflytande; Medborgarfostran.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och belysa de mest effektivaarbetssätten och arbetsmetoderna för att skapa ett demokratiskt klassrum, samt hurdessa metoder möjliggör för eleverna att utveckla sin förmåga att delta i demokratiskaprocesser. Vi kommer också att besvara frågan "Vilka metoder och strategier använderlärare för att skapa ett demokratiskt klassrum?". LÄS MER

  2. 2. “ - Cause I like working when I’m happy” : A case study of students in linguistic vulnerability and verbal interactions with peers in the social studies classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lina Knudsen; [2023]
    Nyckelord :classroom discussions; Developmental Language Disorder; group work; Individuals and Societies; International Baccalaureate; linguistic vulnerability; middle school; social studies; verbal interaction;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att bidra med insikt i hur Mellanårsprogrammets (MYP) elever i språklig sårbarhet och deras lärare upplever verbala interaktioner i klassen med elevernas kamrater i Individer och samhällen (I&S), ett samhällskunskapsämne inom International Baccalaureate läroplan.  Forskningsfrågor · Hur ser MYP-lärare på den effekt kamrater har på elever i språklig sårbarhet under verbala interaktioner i klassen och hur stödjer dessa lärare elever i språklig sårbarhet under dessa interaktioner i I&S?   · How do MYP students in linguistic vulnerability experience and understand verbal in-class interactions with peers in the I&S classroom and how do they experience the support given to them by their teachers during these interactions?  Theoretical Framework The theoretical framework of this case study is based on the sociocultural perspective as seen in Vygotsky’s work (1987), which have been developed further by Säljö (2000) and Kozulin (2003). LÄS MER

  3. 3. Dialogens betydelse för flerspråkiga elever: Ett transspråkigt projekt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Nagham Adnan; Wassan Ali; [2022]
    Nyckelord :Dialog; flerspråkiga elever; grupparbete; modersmål; muntlig interaktion; studiehandledare.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur språklärare och studiehandledare resonerar kring hur de tillsammans kan uppmuntra elever till att delta i den muntliga interaktionen som sker i klassrummet. Arbetet syftar till att besvara följande två frågeställningar;  Vad säger språklärare om hur de arbetar med muntlig interaktion i det flerspråkiga klassrummet för att uppmuntra elevernas interaktiva förmåga?    Vad finns det för olika exempel på stöttning som är effektiva för att främja den muntliga interaktionen? För att undersöka hur lärare och studiehandledare arbetar med att främja den muntliga interaktionen genomförde vi en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med 5 språklärare och 2 studiehandledare. LÄS MER

  4. 4. Matematiklärares syn på grupparbete som arbetsform : en kvalitativ studie om lärares erfarenheter av grupparbete i ämnet matematik

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anas Sharif; Hanan Azzam; [2021]
    Nyckelord :grupparbete; matematik; lärande; motivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract   Syftet med studien är att öka kunskapen om och förståelsen för grupparbete som arbetsmetod i matematikundervisningen i årskurserna 7–9. Vårt intresse är riktat mot hur matematiklärare upplever grupparbete som arbetsmetod och hur de ser på grupparbetets potential för vad gäller kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Beskriva och jämföra den psykosociala arbetsmiljön hos ambulanspersonal i en region i mellan Sverige : Utifrån Distriktssköterskans profession

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Medicin- och vårdvetenskap

    Författare :Viktoria Hedberg; Catherine Linderstam; [2017]
    Nyckelord :Psychosocial work environment; Quantitative method; Ambulance staff; District nurse; KASAM; Psykosocial arbetsmiljö; Kvantitativ metod; Ambulanspersonal; Distriktssköterska; KASAM;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den psykosociala arbetsmiljön är viktig för individen. Att skapa arbetsplatser med en tillfredsställande arbetsmiljö är både svårt och utmanande, men med kunskap och utbildad personal kan det skapas goda arbetsmiljöer och främja hälsan hos personalen. LÄS MER