Sökning: "grupparbete"

Visar resultat 1 - 5 av 278 uppsatser innehållade ordet grupparbete.

  1. 1. ”Jag får försöka tills det går”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Erika Bettinger; Malin Jonsson; [2021-02-08]
    Nyckelord :motivation; grundsärskolan; elevperspektiv; sociokulturella perspektiv; KASAM; medbestämmandeteori;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom elevperspektiv synliggöra faktorer som främjar elevers drivkraft och motivation till skolarbete och lärande i grundsärskolan årskurs 7-9. Forsknings-frågor: Vad anser eleverna ger dem motivation i sin skolvardag? Vilka inre och yttre faktorer lyfter eleverna fram som betydelsefulla för sin motivation i undervisningen? Vilken betydelse anser eleverna att lärare har för deras motivation och lärande?Teori: Teoretisk inramning för studien är sociokulturella perspektiv på lärande. LÄS MER

  2. 2. Matematiklärares syn på grupparbete som arbetsform : en kvalitativ studie om lärares erfarenheter av grupparbete i ämnet matematik

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anas Sharif; Hanan Azzam; [2021]
    Nyckelord :grupparbete; matematik; lärande; motivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract   Syftet med studien är att öka kunskapen om och förståelsen för grupparbete som arbetsmetod i matematikundervisningen i årskurserna 7–9. Vårt intresse är riktat mot hur matematiklärare upplever grupparbete som arbetsmetod och hur de ser på grupparbetets potential för vad gäller kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Har tidpunkten för kamratrespons någon betydelse för skolelevers inlärning?

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Pia Bjurfors; [2021]
    Nyckelord :peer-assessment; feedback; collaborative group work; technology teaching; kamratrespons; återkoppling; kollaborativt grupparbete; undervisning i teknik;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att öka kunskapen om tidpunktens betydelse för kamratresponsens lärandeeffekter i samband med tekniklaborationer, samt undersöka vilka utmärkande mönster och responsformuleringar som är representativ för den undersökta elevgruppen. Grundskolelever i årskurs 7, nya till kamratrespons, har genomfört kamratrespons på ett grupparbete i ämnet teknik. LÄS MER

  4. 4. Ämnesspråket matematik i samarbetsinlärningsstrategier och strukturer vid grupparbete : En systematisk litteraturstudie om förhållningssättet kooperativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Simonsson; Linda Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; sociala interaktioner; samarbetsinlärningsstrategier; samarbetsinlärningsstrukturer; kommunikation; grupparbete;

    Sammanfattning : För godtagbara kunskapskrav vid slutet av årskurs 3 ska eleven getts möjlighet att samtala i och om ämnet matematik. Att kommunicera matematiskt är en bidragande faktor för att uppnå ett fördjupat lärande. Faktorer som främjar kommunikationen likt arbete i grupp används inte i samma utsträckning i matematikämnet som andra ämnen. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling inom SO-undervisning för nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Albana Shala; Linda Shala; [2021]
    Nyckelord :Andraspråkselever; nyanländ; modersmålsundervisning; SO-undervisning; språkkunskaper; språkutveckling; ämnesbegrepp; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Migrationskrisen som inträffade hösten år 2015, flydde över en miljoner människor till Sverige för att söka asyl på grund av oroligheter i hemlandet (Utredningen om migrationsmottagandet, 2015). Sedan den stora migrationskrisen i Sverige år 2015 har många människor under de senaste åren invandrat till Sverige. LÄS MER