Kooperativt lärande i matematikundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad kooperativt lärande är och hur det kan påverka eleverna i skolan i deras matematikinlärning. Matematik handlar inte bara om att hitta rätt svar utan även om att kunna argumentera och resonera kring sina tankar, idéer och strategier. Ett sätt att göra det på är genom kooperativt lärande som är en undervisningsmetod där eleverna får möjlighet att lära sig matematik genom att arbeta tillsammans i mindre grupper. Genom att organisera samarbetsaktiviteter ökar det barns intresse och motivation. Kooperativt lärande bygger på sociokulturella teorier som hävdar att lärande sker genom interaktioner med andra och i grupp. Genom att arbeta tillsammans får eleverna möjlighet att diskutera och reflektera både över sina egna strategier och idéer men även kamraternas strategier och idéer för att kunna lösa ett matematikproblem eller uppgift. Genom att arbeta i grupp kan barn utveckla sina matematiska kunskaper samtidigt som de hjälper sina kamrater att förbättra sina egna. Enligt många forskningsstudier har kooperativt lärande en positiv effekt på elevers matematikinlärning. Kooperativt lärande ger eleverna möjlighet till att främja deras kunskapsutveckling inom matematiken. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)