Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 329 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Högstadieelever med svenska som andraspråk – ett lärarperspektiv på elevers matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och fördjupa på svårigheterna som svenska elever och eleverna med utländska bakgrund möter när de lär sig matematik och detta gjordes genom att intervjua sex matematiklärare på högstadiet med olika erfarenhet. De mest framträdande svårigheterna relaterar till matematikens språk, såsom läsning och förståelse, även svårigheter att utföra matematiska operationer och brister i motivationen angavs. LÄS MER
2. Grupparbete som undervisningsmetod i slöjden : SLÖJDLÄRARES SYN PÅ OCH ERFARENHETER AV KOOPERATIVT LÄRANDE I TEXTILSLÖJD
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Detta examensarbete undersökte hur lärare i textilslöjd tillämpar och motiverar kooperativt lärande i sin undervisning. Kooperativt lärande innebär att elever lär tillsammans och av varandra genom att arbeta som en grupp. Studien byggde på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fyra textilslöjdlärare som arbetar i grundskolan. LÄS MER
3. Auktoriteter i matematikundervisningen - en inferentialistisk analys av kooperativt lärande
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ge en fördjupad förståelse för kooperativt lärande i matematikundervisning genom att visa på de sociala aspekter som avgör vilka beslut elever tar i ett grupparbete. Frågeställningen för studien är: Vilka auktoriteter kan identifieras i ett kooperativt arbetssätt inom mätning och statistik. LÄS MER
4. Från noll till föreställning - Ett utforskande arbete kring skapandet av ett musikdramatiskt verk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Undersökandet har varit kring hur skapandet av musikdramatiska låtar kan gå till och hur de låtarna sen blev till en föreställning. Det har varit ett grupparbete bestående av tre personer där det mesta av skapandet har skett på distans. LÄS MER
5. Kooperativt lärande i matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad kooperativt lärande är och hur det kan påverka eleverna i skolan i deras matematikinlärning. Matematik handlar inte bara om att hitta rätt svar utan även om att kunna argumentera och resonera kring sina tankar, idéer och strategier. LÄS MER