Sökning: "högskolan Dalarna"

Visar resultat 1 - 5 av 4693 uppsatser innehållade orden högskolan Dalarna.

  1. 1. ”Jag tror ju att det mesta är vilja, vill du tillräckligt mycket då kan du alltid lära dig” : En kvalitativ studie om kunskapsdelningens förutsättningar i  svensk tillverkningsindustri

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv

    Författare :Jennie Forsberg; Sanna Bäckius; [2020]
    Nyckelord :Knowledge; Knowledge Sharing; Knowledge Management; enabling and constraining factors for Knowledge Sharing; Kunskap; kunskapsdelning; Knowledge Management; förutsättningar och hinder för kunskapsdelning;

    Sammanfattning : ”Jag tror ju att det mesta är vilja, vill du tillräckligt mycket då kan du alltid lära dig” - En kvalitativ studie om kunskapsdelningens förutsättningar i svensk tillverkningsindustri. Vår kandidatuppsats syftar till att bidra med ökad kunskap och förståelse om vilka förutsättningar och hinder som påverkar kunskapsdelningsprocessen. LÄS MER

  2. 2. ”Barn behöver bada i språket” : En studie om förskollärares syn på arbete kring flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sara Lundberg; Sofia Palm Tjust; [2020]
    Nyckelord :Förskola; flerspråkighet; språkutveckling; förskollärare; andraspråk; barn.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares olika förhållningssätt till språkutveckling hos flerspråkiga barn med annat modersmål än svenska. Enligt Skolverkets (2020) statistik har antalet flerspråkiga barn i förskolan ökat under de senaste åren, därför anser vi att studiens syfte är av vikt. LÄS MER

  3. 3. Estetiska lärprocesser i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Jonsson; [2020]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; matematik; matematiska förmågor; multipel intelligens; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares åsikter om hur estetiska läroprocesser kan främja elevers matematiska förmågor i matematikundervisningen i årskurs F-3. Studien har genomförts som en internetbaserad enkätundersökning. 20 av 26 respondenter använder sig av estetiska lärprocesser i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Social media in the Swedish EFL classroom : An empirical study on Swedish English teachers’ attitudes and practices regarding social media

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Engelska

    Författare :Sarah Isaksson; [2020]
    Nyckelord :EFL; social media; Sweden; English teachers; upper secondary education; language learning; digital tools;

    Sammanfattning : Social media is a large part of Swedish adolescents’ lives. As such, social media is also prevalent in Swedish upper secondary schools. Some international research has shown positive outcomes from the use of social media as a learning tool in the English as a Foreign Language (EFL) classroom, such as higher student motivation. LÄS MER

  5. 5. Levd religion i religionsundervisningen : En diskursanalys av lärares formuleringar om representation i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Andreas Park; [2020]
    Nyckelord :Religion; religious education; lived religion; teaching methods; Swedish; teacher interviews;

    Sammanfattning : Today we live in a world that can be called a global society since people more than ever before move across nations. The Swedish curriculum for secondary school emphasizes this change and places a higher demand on the education to learn the ability to live within cultural diversity. LÄS MER