Sökning: "additivt tänkande"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden additivt tänkande.
1. Hur multiplikation introduceras med olika metod- och representationsformer för årskurs 2 : En läromedelsgranskning med variationsteoretiskt perspektiv
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : I matematikundervisning i svensk skola har läroboken en stor betydelse. Många lärare väljer att luta sin undervisning på en specifik lärobok och tillhörande lärarhandledning. LÄS MER
2. Intersemiotiska relationer inom multiplikationsuppgifter : En läromedelsgranskning av två läromedel anpassade för årskurs 3.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två semiotiska resurser, det vill säga läromedlen Prima Matematik 3B samt Pixel Matematik 3B, presenterar olika multiplikationsuppgifter och vilka dess tillhörande teckenvärldar är. Vidare ämnar studien undersöka om dessa teckenvärldar, såsom exempelvis text och bild, anses samspela med varandra och således om intersemiotiska relationer kan påträffas i uppgifterna. LÄS MER
3. Illustrera och variera : En granskning av illustrativa representationer inom momentet multiplikation i två olika läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och kritiskt granska de illustrativa representationerna i Favorit Matematik 2A och Eldorado 2A, inom momentet multiplikation. Genom begrepp från variationsteorin analyseras illustrationer och hur dessa samspelar för att synliggöra vanliga svårigheter inom multiplikation. LÄS MER
4. Multiplikation : användningen av och uppfattningar om olika metoder inom multiplikation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Multiplikation är ett av de fyra räknesätten inom matematik som elever ska utveckla kunskap och förståelse inom. Utifrån lärarens undervisning ska eleverna ges möjlighet att i slutet av årskurs 6 kunna behärska olika metoder inom multiplikation. LÄS MER
5. Multiplikativt tänkande eller additivt tänkande? : En kvalitativ studie om hur elever i årskurs 3 löser multiplikativt strukturerade uppgifter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : .... LÄS MER