Med hållbara drivmedel i tanken : En marknadsanalys av hållbara drivmedel inom svensk vägtrafik

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Författare: Charlotta Strömberg; Maja Westin; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sveriges långsiktiga klimatmål är att ha noll nettoutsläpp år 2045. Vägtrafiken använder stora mängder fossila drivmedel och för att nå Sveriges klimatmål krävs en omställning till hållbara drivmedel. För att klara omställningen krävs starka incitament och drivkrafter eftersom det fossila beroendet är starkt och marknaden är utvecklad utifrån fossila drivmedlens egenskaper. Syftet med denna kandidatuppsats är att kartlägga och analysera marknaden för hållbara drivmedel inom svensk vägtrafik. Marknadsanalysen genomförs utifrån en nationalekonomisk modell kallad Structure, Conduct, Performance-modellen.  Strukturen i uppsatsen är uppbyggd utifrån modellens fem grundpelare. Både kvalitativ och kvantitativ metod har använts för att samla in empiri, både från primära och sekundära källor. För att stärka marknadsanalysen har intervjuer genomförts med berörda aktörer inom ramen för hållbara drivmedel. De aktörer som bidragit med intervjusvar är; Biodriv Öst, Energigas Sverige, Fossilfritt Sverige, Svebio och Svensk kollektivtrafik. Samtliga aktörer är bransch- eller samverkansorganisationer som har kunskap och insikter i olika delar av drivmedelsmarknaden.  Resultatet visar att det finns stora skillnader mellan de olika hållbara drivmedlen och att de olika grundläggande förutsättningarna gör att de lämpar sig olika bra till olika ändamål. Drivmedlets egenskaper, räckvidd samt produktions- och distributionsmöjligheter avgör i hög grad rent geografiskt vart drivmedlet används och i vilket fordon. Resultatet visar även att politiska regleringar påverkar marknadsutvecklingen i stor grad och utifrån vår analys kan vi konstatera att politiska regleringar påverkar riktningen i utvecklingen av hållbara drivmedel. Det finns många aspekter att ta hänsyn till i utvecklingen men generellt ser vi en enad bild av att inte ställa de hållbara drivmedlen mot varandra. Detta eftersom målet är att konkurrera ut fossila drivmedel och inte andra hållbara alternativ.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)