Elevers lärupplevelse av olika lärandefokus i teknikundervisningen

Detta är en L3-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: I många delar av världen karaktäriseras undervisningen av en mer instrumentell syn på kunskap där fokus är på memorerande av begrepp vilket ger mer ytlig förståelse. För att kunna möta de arbetsformer som finns i arbetslivet behöver eleverna öva på att arbeta med verkliga problem, ställa egna frågor och söka lösningar. Alltså behöver undervisningen också fokusera på att koppla till elevernas vardagliga erfarenheter vilket ger en djupare förståelse. Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka och skapa förståelse för elevers upplevelser av sitt lärande. Datainsamlingen genomfördes på två olika skolor, i en klass vardera, där fyra lektioner per klass utgjort grunden för datainsamlingen och genom att eleverna fick svara på en enkät. Även observationer av undervisande lärare har bidragit till insamlandet av data. Med stöd av teori om behaviorism och instrumentellt lärande, pragmatism och erfarenhetsbaserat lärande och ett sociokulturellt perspektiv analyserades sedan datamaterialet. Resultaten visar att elever upplever sitt eget lärande olika vilket innebär att det kan finnas fördelar om lärare i sin undervisning varierar lärandefokus. Dessutom verkar det finnas andra kontextuella faktorer än lärandefokus som påverkar elevers lärupplevelse. Elevers lärupplevelse påverkas exempelvis av variation som själva skiftet mellan lärandefokus och också av lektionens placering på dagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)