Sökning: "miljöns utformning"

Visar resultat 1 - 5 av 159 uppsatser innehållade orden miljöns utformning.

  1. 1. Hur möjliggörs vilan i förskolan? : En fenomenografisk studie om barns vila i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Marie Arvidsson; [2020]
    Nyckelord :Childrens sleep; preschool; rest; phenomenography; barns sömn; förskola; vila; fenomenografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva förskollärares olika uppfattningar om barns möjligheter till vila i förskolan. Detta görs utifrån ett pedagogperspektiv där förskollärares uppfattningar och erfarenheter ligger till grund för studiens resultat. LÄS MER

  2. 2. PATIENTENS ÅTERHÄMTNING : Miljöns betydelse ur ett patientperspektiv

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd; Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Anna Grabmüller; Ella Lindström; [2020]
    Nyckelord :care environment; nursing; Parse; qualitative; relationships; kvalitativ; omvårdnad; Parse; relationer; vårdmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forsning visar att det finns flera faktorer som påverkar patientens återhämtning från sjukdom, där miljön är en relevant faktor. I miljön förekommer det olika faktorer som påverkar patientens omgivning, sjuksköterskan upplever att rummets utformning, ljus, ljud samt relationer kan ha inverkan på patientens återhämtning. LÄS MER

  3. 3. "Jag finns här" : Ett arbete om några pedagogers erfarenheter kring trygga relationer med äldre barn i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Caroline Viklund; Alice Storbacka Granqvist; [2019]
    Nyckelord :Trygg relation; utevistelse; pedagog; förskola; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om några pedagogers erfarenheter av att bibehålla och utveckla trygga relationer med de äldre barnen i deras utevistelse. Metoden som användes var en kvalitativ intervju med enskilda pedagoger. LÄS MER

  4. 4. Tryggt ljus när mörkret faller på : ett ljussättningsförslag för Stångby Stadsdelspark i Lund

    Master-uppsats, SLU/Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Jessica Roos; [2019]
    Nyckelord :ljus; ljussättning; upplevelse; trygghet; gestaltning; landskapsarkitektur; genus; Stångby stadsdelspark;

    Sammanfattning : 36% av Malmös medborgare har i en undersökning uppgett att de känner sig otrygga när de går ensamma utomhus när det är mörkt. Ungefär hälften av dessa har även avstått från olika aktiviteter på grund av sin upplevda otrygghet. LÄS MER

  5. 5. Läsmiljön som den tredje pedagogen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Nina Nilsson; Jasmine Taxgaard Muñoz; [2019]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Bibliotek; Förskola; Literacy; Läsandets cirkel; Läsmiljö; Miljön som den tredje pedagogen; Pedagog; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Läsmiljöer i förskolan kan påverka barns utveckling inom literacy och syftet med studien är att jämföra läsmiljöerna i en förskola med förskolebibliotek och en förskola utan förskolebibliotek samt att undersöka hur miljöerna används ur barnperspektiv och barns perspektiv. Teorierna som används för studien är miljön som den tredje pedagogen och den del av Aidan Chambers (2011) teori Läsandets cirkel som heter att välja. LÄS MER