Läsa Leffler bör man! : En undersökning av didaktisk potential i Anne Charlotte Lefflers Sanna kvinnor (1883)

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Södertörns högskola/Svenska

Sammanfattning: Det svenska skolväsendet vilar på demokratisk grund och förhåller sig därför till ett värdebaserat arbete. Det innebär att elever, genom sin utbildning, ska lära sig om värderingar såsom: människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor. Utbildningen som ges ut i det svenska skolväsendet ska således främja jämställdhet och därför ska undervisningen främja elevers förståelse om könsmönster och hur dessa kan påverka människors livsval och livsvillkor. Ett vanligt verktyg som lärare använder sig av för att omsätta skolans värdegrundsarbete i praktiken är genom skönlitteratur. Detta beror främst på att skönlitteratur är känt för att ha en inverkan på läsarnas personlighetsutveckling. För att aktualisera skolans värdegrundsarbete, med särskilt fokus på jämställdhet, är utgångspunkten för denna studie att undersöka hur Anne Charlotte Lefflers Sanna kvinnor (1883) skulle kunna implementeras i undervisning och vilken didaktisk potential som kan uppnås. Närläsning användes som metod för analysen för att möjliggöra denna undersökning, vilket innebär att litteraturen läses flera gånger med särskilt fokus på utvalda delar av innehållet. Denna studies teoretiska grund är Yvonne Hirdmans genussystem, en teori som centrerar kring könsordningar och tillämpas i studien för att utforska kön och normer. Malin Alkestrands term "didaktisk potential" används också för att analysera hur olika perspektiv på genus och normer kan användas för att främja värdegrundsarbete och för att identifiera vilka lärdomar som kan härledas från detta. Studiens centrala frågeställning är: Vilken didaktisk potential finns i gestaltningen och problematiseringen av genus och normer i Sanna kvinnor? Studien drog slutsatsen att Sanna kvinnors förkroppsligande av normer och kön präglas av ojämlikhet. Den didaktiska potentialen finns emellertid i att dessa representationer kontinuerligt problematiseras och kontrasteras mot varandra. Materialet presenterar en mångfald perspektiv som jämförs med varandra. "Sanna kvinnor" fungerar på detta sätt som ett konkret exempel på farorna som ojämlikhet medför samt ett moraliskt exempel på vikten av jämställdhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)