Sökning: "hur jag måste lära svenska"
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden hur jag måste lära svenska.
1. Hur hanterar lärare elevers olika nivåer i läsundervisning?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Det finns flera sätt att lära sig att läsa men för många barn är det en komplex process som både lärs in i och utanför skolan. Barn lär dessutom på olika sätt vilket gör att läraren i svenska måste ha olika pedagogiska redskap för att kunna möta barnens olika nivåer i läsundervisningen. LÄS MER
2. "Man måste tala med händer och fötter" : En kvalitativ intervjustudie om hur sfi-elever upplever språkinlärning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur elever inom sfi upplever den egna språkinlärningen i samband med utbildningstiden på sfi. Frågeställningen är följande: Vilka faktorer påverkar elevernas språkinlärning i svenska som andraspråk i skolan samt under fritiden enligt dem själva? Studien använde kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER
3. Kan höra men inte göra : en kvalitativ studie med grundad teori
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Vad är musikalitet, musikalisk kunskap och musikaliska färdigheter? I denna studie har jag undersökt musiklärares åsikter på detta område. Har varje elev möjlighet att vara eller bli musikaliska och förvärva dessa färdigheter för att uppnå de lägsta godkända betygen? Amusi är en neurologisk funktionshämning som berör den perceptiva oförmågan att höra och förstå tonhöjd och rytm. LÄS MER
4. To teach, or not to teach English, that is the question : When do Swedish primary school teachers believe that English should be introduced and how does this introduction affect equal schooling for all?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Resent research has demonstrated that age does not play as big a part in second language (L2) acquisition as was previously thought. However, L2 acquisition is markedly affected by: (i) the amount of L2 in a pupil’s daily life, (ii) how well teachers are trained in teaching a new language to young learners and (iii) how many hours are given to the subject each week. LÄS MER
5. Att förstå sitt lärande : En pilotstudie av högstadieelevers uppfattningar om metakognitiva frågor i ämnena bild och svenska
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med pilotstudien är att pröva hur rekommenderade metoder för att uppmuntra elevers metakognitiva tänkande kan användas. Metakognition handlar om ”att lära att lära” och är relaterat till begrepp såsom återkoppling, självreglering och formativ bedömning. LÄS MER
