Förskoledemokrati i praktiken.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan tar sig an demokratiuppdraget och hur det förmedlas till barnen. En utgångspunkt är att demokratiska värden inte kan stå för sig själv utan blir till genom mellanmänskliga relationer. Frågeställningarna som studien har utgått ifrån är: Hur synliggörs pedagogers didaktiska strategier i arbetet med demokrati i förskolan? Hur förverkligas barnens aktörskap i undervisningen? Utifrån en kvalitativ ansats har en systematisk översiktsstudie använts som metod. Empirin består av tidigare forskning inom området och med hjälp av innehållsanalys har empirin kritiskt granskats och bearbetats. Resultatet samlas i tre teman vilka är pedagogers didaktiska strategier, barns aktörskap och sociala relationer i förskolan. Huvudresultaten utifrån de vetenskapliga artiklarna som ingår i denna studie visar att 1) Pedagogers och barns livsvärldar behöver mötas. 2) Pedagogerna utgår från sin förförståelse av demokratibegreppet men behöver ställa sig frågan om undervisningen verkligen blev demokratisk? 3) Pedagoger behöver dela makten med barnen men samtidigt behålla vuxenansvaret. 4) Pedagogers barnsyn och förhållningssätt blir avgörande för barnens aktörskap. 5) Arbetslaget måste våga ifrågasätta normer och värderingar för att gemensamt hålla demokratiarbetet levande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)