Drivande faktorer inom identitets- och åtkomsthantering i offentliga och privata organisationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Vem ska ha åtkomst och vem skall ha åtkomst till vad? Identitets- och åtkomsthantering (IAM) hjälper organisationer med att hantera systemanvändare under deras livscykel till systemen inom verksamheten. Det finns flera olika faktorer som är den drivande faktorn till varför de har IAM-lösningar. Under denna uppsats kommer det att undersökas vad som är de drivande faktorer för en organisation till att ha IAM-lösningar och ifall det skiljer sig något åt mellan privat och offentlig organisation. För att ta reda på det så har sex intervjuer genomförts från tre olika verksamheter, en privat och två offentliga. Intervjuerna har skett med två personer från varje organisation med olika roller inom IAM-området för att få en djup förståelse om vad som är just den organisationens drivande faktor. Det som undersökningen resulterade i är att de drivande faktorerna inte skiljer något större åt när organisationen jämförs mellan privat och offentlig. Den drivande faktorn var huvudsakligen att förbättra IT-säkerheten inom organisationen med hjälp av IAM. Men de flesta drevs inte bara av en faktor utan en kombination av flera. Slutsatsen av undersökningen är att den drivande faktorn beror på vilken bransch organisationen tillhör samt storleken på antalet användare i deras system, inte om den tillhör privat eller offentlig organisation. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)