Det professionella mötet : Handläggares upplevelser av mötet med vårdnadshavare till funktionshindrade barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Studien undersöker hur handläggare inom lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade bemöter vårdnadshavare till barn med funktionsnedsättning. Studien undersöker även hur handläggarna använder sitt handlingsutrymme för att kunna leverera ett bra bemötande till föräldrarna. Det professionella mötet studeras och analyseras med hjälp av rollteori utifrån fem huvudteman; förväntningar, relationer, handläggarens handlingsutrymme, socialarbetarens ambition samt samordning och ansvar. Empirin i studien bygger på åtta semistrukturerade intervjuer med LSS-handläggare från fyra olika kommuner av varierande storlek i Sverige. Intervjuerna visar vikten av att handläggarna arbetar för att anpassa förväntningarna som förekommer hos vårdnadshavarna, samt ger tydlig information gällande ansökningsprocessen. Resultatet belyser hur relationsbyggandet baseras på vikten av långsiktighet samt att få tid och utrymme att skapa goda relationer till klienterna. Studien visar ytterligare hur LSS-handläggarnas växlande mellan olika roller och förväntningar, gör att det svårare för dem att uppfylla alla krav som ställs på dem från olika håll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)