Är digitalisering välkommet i förskolan? : En kvalitativ studie om hur digital kompetens framställs i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Forskning visar att förskollärare samt rektorer känner en osäkerhet kring att tillämpa digitalaverktyg i förskolan, det är bristen i deras digitala kompetens som hindrar dem att utveckladigitaliseringen i förskolan. Syftet med denna studie är att utveckla förståelse för samtsynliggöra hur förskollärare och rektorer talar om digital kompetens. Våra forskningsfrågorlyder: Hur uttrycker sig förskollärare och rektorer kring digital kompetens i förskolan? Hurtillämpar rektorerna sitt ansvar när det kommer till digitalisering i förskolan? Då studienundersöker hur förskollärare och rektorer resonerar kring digitalisering har vi valt att användaoss av socialkonstruktionismen som teoretisk utgångspunkt. Metoden har utgått ifrån kritiskdiskursanalys där språkliga konstruktioner har utsatts för kritisk analys. De teman som harframställts utifrån resultatet är: Förskollärarens engagemang för digitalisering, Digitalkompetens ur rektors perspektiv och Ansvaret i verksamheten. Vår slutsats är att den digitalakompetensen är betydelsefull för både förskollärare och rektorer när det kommer tillimplementeringen av digitalisering i förskolan. Det framkom även att rektorerna tillämpar sittansvar på flera olika sätt när det kommer till digitalisering i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)