De yngsta barnens kommunikation i lek och i undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Syftet med mitt examensarbete var att studera små barns kommunikation med varandra och med pedagoger, både i leken och i undervisningssituationer. För att kunna arbeta med detta syfte formulerade jag två frågeställningar som gjorde det möjligt att genomföra studierna. Anledningen till att jag valde att undersöka detta område var mitt stora intresse för de yngsta barnens språkutveckling, då jag inte har hittat så mycket forskning om just den gruppen språk- och kommunikationsutveckling. Min undersökning baseras på observationer. Jag har observerat barn i åldrarna 1 till 3 år, vid olika undervisningssituationer och i leken. Det teoretiska utgångsläget för studier är både Vygotskijs sociokulturella perspektiv och barns perspektiv. Resultatet visar att de yngsta barnen kommunicerar med kropp och gester samt att det krävs närvarande och kompetenta pedagoger för att stödja barns kommunikation. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)