Sökning: "BARNs påverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 480 uppsatser innehållade orden BARNs påverkan.

  1. 1. BARN HAR ALLTID RÄTT(IGHETER). En studie om hur bedömningar av barns mognad påverkar barns delaktighet i Socialtjänstens utredande arbete.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Diana Hancock; Lina Blomqvist; [2019-07-08]
    Nyckelord :barn; rättigheter; delaktighet; mognad; socialsekreterare; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken roll bedömningar av barns mognad spelar isocialsekreterares arbete i samband med utredningar av barns behov. För att besvarastudiens syfte formulerades tre frågeställningar. Den första handlade omsocialsekreterares uppfattning om vad bedömningar av mognad kan innebära iutredningar av barns behov. LÄS MER

  2. 2. ”Barn behöver få utlopp för sitt rörelsebehov” : En kvalitativ studie om hur åtta förskollärare beskriver arbetet med planerad fysisk aktivitet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Osbakk; Alma Ramcinovic; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; planerad fysisk aktivitet; rörelsebehov; grovmotorik; hälsa; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare beskriver sitt arbete med planerad fysisk aktivitet i förskolan. I denna studie intervjuades åtta förskollärare med en semistrukturerad intervjuansats. Förskollärarna arbetar med barn i åldrarna 2–5 år, på fem olika förskolor i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Vilka kunskaper har skolbarn om matens ursprung och varifrån denna kommer? : en kvalitativ studie i årskurs 5

    Kandidat-uppsats, SLU/Department of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Tor Pålsson; [2019]
    Nyckelord :barn; mat; livsmedel; ursprung; kunskap;

    Sammanfattning : Ett viktigt område är framtidens matförsörjning och dess utmaningar. För att hantera dessa utmaningar krävs både kunskap och kreativitet samt att framtida generationer i ett tidigt skede förstår hur dagens matproduktion fungerar och är uppbyggd. LÄS MER

  4. 4. "Det som kan göras inne kan göras ute" : -En intervjustudie om förskollärares syn på utomhuspedagogik och dess inverkan på barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Filippidou; Camilla Rang Timander; [2019]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskola; intervjustudie; barns lärande; praktiskt lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning Utomhuspedagogik är en pedagogisk inriktning som har fått mycket uppmärksamhet. Syftet med denna studie ämnar jämföra förskollärares syn på utomhuspedagogik och deras syn på barns lärande utomhus, i olika typer av förskolor. LÄS MER

  5. 5. Lyssnar vi? - Barns rätt att komma till tals i LVU-processen i samband med fysisk och psykisk misshandel i hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ludwig Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Socialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : En central del av barnrättsperspektivet och barnets bästa är barn och ungas rätt att komma till tals i frågor som rör dem. Denna rättighet är särskilt viktig i samband med vård enligt LVU eftersom det är en av de allra mest ingripande åtgärder som staten genom sociala myndigheter kan vidta. LÄS MER