Sökning: "estetikens betydelse"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden estetikens betydelse.
1. Estetiska uttrycksformer som verktyg för barns språkutveckling
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur förskollärare arbetar med estetisk uttrycksform såsom bild, dans, musik och drama för att stödja barns språkutveckling. I vår studie vill vi synliggöra hur förskollärare skapar tillfälle för att främja språkutveckling vid användandet av estetisk uttrycksform. LÄS MER
2. Estetiska uttrycksformer som stöd för barns tidiga språkutveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare och specialpedagoger resonerar och arbetar med de estetiska ämnena, bild och musik som stöd för barns tidiga språkutvecklingen. Intervjuerna som genomfördes var med tre förskollärare och en specialpedagog från tre olika förskolor i två olika kommuner i Skåne. LÄS MER
3. Estetikens betydelse för en hållbar stadsutveckling: : en analys av nationella mål och riktlinjer gällande stadens offentliga rum
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Världens länder står inför en gemensam utmaning gällande en framtida hållbar stadsutveckling. Rådande klimatförändringar har lett till ett gemensamt framtaget ramverk där en punkt på agendan är en urban struktur där klimatsmarta transportsätt prioriteras. LÄS MER
4. Estetikens avgörande roll i skapandet av inkluderande miljöer : ett programförslag gällande funktionsanpassning av Spånga by med fokus på platsens estetiska kulturvärden
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Funktionsanpassningar av miljöer genomförs för att generera ett inkluderande och jämlikt samhälle. Ett generellt fokus på funktion respektive försummande av estetik vid funktionsanpassningar medför att miljöer utformade för olika typer av människor inte gestaltas med likvärdig estetisk omsorg, vilket resulterar i att funktionsanpassningens huvudsakliga syfte inte uppnås. LÄS MER
5. ”Jag kan skapa bokstäver i lera” : Åtta pedagogers syn på estetiska uttrycksformer i förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Examensarbetet handlar om estetiska uttrycksformer och vilken roll de har i barns lärande. Tidigare forskning visar att de estetiska formerna både är ett lärande i sig men också att de ibland kan vara som ett hjälpmedel till att lära sig saker utifrån en form som känns trygg för barnet. LÄS MER