Sökning: "matematik öppna uppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden matematik öppna uppgifter.

  1. 1. Deltagande inkludering och delaktighet för elever i matematiksvårigheter : - speciallärarens roll i ett specialpedagogiskt sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Susann Aspling; Maria Lönngren; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; deltagande inkludering; delaktighet; matematiksvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärares beskrivningar av deltagande inkludering samt på vilket sätt lärare och elever beskriver delaktighet i matematikundervisningen. Syftet är att bidra med kunskap om dessa begrepp, för att skapa goda förutsättningar för ett arbete kring en tillgänglig lärmiljö för alla elever. LÄS MER

  2. 2. Elevers matematiska resonemang vid uppgiftslösningar i grupp : En fallstudie om hur imitativa och kreativa resonemang kan framträda i matematikklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :John Fritz; Alexander Latvalehto; Ellen Lindholm; [2023]
    Nyckelord :imitative reasoning; creative reasoning; Imitativt resonemang; kreativt resonemang;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka matematiska resonemang som framträder när elever löser uppgifter i grupp. Det resultat som framkommit baseras utifrån fallstudie där elevers användning av matematiska resonemang har observerats i två klassrum. LÄS MER

  3. 3. Differentierad matematikundervisning : En litteraturstudie om särskilda anpassningar i samband med flerspråkiga elever inom matematikundervisning i mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Zinah Saleh; Maya Zawahri; [2023]
    Nyckelord :inkludering; matematikundervisning; differentiering; flerspråkiga elever; förstaspråk; extra anpassningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka strategier och metoder som läraren kantillämpa för att differentiera undervisning för flerspråkiga elevers inlärning av matematik imellanstadiet. Studien syftar till att erbjuda en ny insikt om ett differentierat arbetssätt ochskapar en medvetenhet om vikten av anpassningar när det gäller matematikundervisning fördenna elevgrupp. LÄS MER

  4. 4. Uppgiften var bra för då behöver man inte tänka på bara ett sätt : Elevperspektiv på problemlösning och öppna matematiska problem

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Bianca Kulenovic; Hanna Olsson; Josefin Trege Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; öppna matematiska problem; problemlösningsuppgift; upplevelser; strategier; representationer;

    Sammanfattning : Den här empiriska studiens syfte var att undersöka lågstadieelevers upplevelser med att arbeta med öppna matematiska problem genom intervjuer, samt att skapa en större förståelse för hur elever kan lösa dessa typer av uppgifter med hjälp av representationer och lösningsstrategier.  Datan har analyserats utifrån en kvalitativ tematisk analys. LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande och dess inverkan på matematiska prestationer och resonemangsförmåga under grundskolans tidiga år. : En systematisk litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elina Glittmark; Frida Hansen; Elinor Filén Wessberg; [2023]
    Nyckelord :mathematics; cooperative learning; reasoning; problem solving; matematik; kooperativt lärande; resonemang; problemlösning;

    Sammanfattning : This systematic literature review aimed to investigate what previous research showed regarding cooperative learning methods on students' performance and reasoning skills in mathematics. This is because international surveys such as the Program for International Student Assessment (PISA) and Trends In International Mathematics and Science Study (TIMSS) have shown low results. LÄS MER