Sökning: "creative reasoning"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden creative reasoning.

  1. 1. Elevers arbete med matematiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Aichah Shokfah; [2024]
    Nyckelord :mathematical reasoning; creative mathematical reasoning; imitative reasoning; matematiskt resonemang; kreativt matematiskt resonemang; imitativt resonemang;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med denna studie är att undersöka faktorer som kan påverka elevers matematiska resonemang. Detta gjordes genom att undersöka vilken typ av resonemang elever i årskurs 9 använde när de löste olika uppgifter och även elevernas uppfattningar om matematik. LÄS MER

  2. 2. Elevers matematiska resonemang vid uppgiftslösningar i grupp : En fallstudie om hur imitativa och kreativa resonemang kan framträda i matematikklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :John Fritz; Alexander Latvalehto; Ellen Lindholm; [2023]
    Nyckelord :imitative reasoning; creative reasoning; Imitativt resonemang; kreativt resonemang;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka matematiska resonemang som framträder när elever löser uppgifter i grupp. Det resultat som framkommit baseras utifrån fallstudie där elevers användning av matematiska resonemang har observerats i två klassrum. LÄS MER

  3. 3. "Kommunicera bara sanningen, är du dålig från början, bli bättre bara!" : En kvalitativ intervjustudie och ett projekt om att utforma inredningsannonser utan att bidra till överkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Erica Jansson; Rebecka Liljekrans; [2023]
    Nyckelord :marketing; sustainability marketing; interior decor; home textiles; sustainable discourse; marknadsföring; hållbarhetskommunikation; inredning; hemtextilier; hållbarhetsdiskurs;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa en annonsserie som bryter mot normen kring överkonsumtion. Detta görs genom en kvalitativ intervjustudie där fokus är att förstå hur företag resonerar kring utformningen av inredningsannonser, som sedan ligger till grund för vårt skapande. LÄS MER

  4. 4. Hur resonerar elever egentligen? : En kvalitativ studie om användningen av kreativa och imitativa resonemang hos elever i årskurs 3 vid arbete med rika problem.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maja Bernhardsson; Undestam Filippa; [2023]
    Nyckelord :Creative reasoning; imitative reasoning; rich problems; primary school; third grade.; Kreativt resonemang; imitativt resonemang; rika problem; grundskolan; årskurs 3.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie fokuserar på att undersöka hur kreativa och imitativa resonemang kommer till uttryck i en lågstadiekontext. Genom observationer av videoinspelningar av när 20 elever i årskurs 3 arbetar med rika problem har vi kommit fram till fem teman som beskriver tillfällen där kreativa och imitativa resonemang uttrycks. LÄS MER

  5. 5. Vilka elever har strörst nytta av matematisk problemlösning?

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Andreas Andersson; [2023]
    Nyckelord :problem solving; mathematics; high-achieving students; low-achieving students.; problemlösning; matematik; högpresterande; lågpresterande.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har undersökt hur låg- respektive högpresterande elever påverkas av problemlösningsuppgifter i matematikundervisningen. Är det främst de relativt högpresterande eleverna som har störst nytta av matematisk problemlösning för att få en djupare förståelse i matematik? Kan problemlösning användas för att få upp intresset för lågpresterande elever? Spelar det någon roll hur problemuppgifter är formulerade? Arbetet har genomförts genom en begränsad systematisk litteraturöversikt genom en databassökning via sökmotorerna DiVA, ERIC och Springer följt av en narrativ analys av tolv utvalda artiklar. LÄS MER