"Kommunicera bara sanningen, är du dålig från början, bli bättre bara!" : En kvalitativ intervjustudie och ett projekt om att utforma inredningsannonser utan att bidra till överkonsumtion

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Studiens syfte är att skapa en annonsserie som bryter mot normen kring överkonsumtion. Detta görs genom en kvalitativ intervjustudie där fokus är att förstå hur företag resonerar kring utformningen av inredningsannonser, som sedan ligger till grund för vårt skapande. Målet med projektet är att bidra med ett alternativ till marknadsföringens grundidéer om överkonsumtion. Studien använder sig av socialsemiotik, diskursteori, CSR och hållbarhetskommunikation som teoretiskt ramverk. Resultaten av studien visar att yrkesverksamma inom kommunikation av inredningsprodukter förespråkar annonsering som fokuserar på att förmedla företagets värderingar och locka en kundgrupp som är intresserade av dessa. De visar också att sanningsenlig kommunikation av företagets hållbarhetsinsatser är eftersträvansvärd. Utifrån detta skapade vi fyra annonsbilder och en reel åt ett fiktivt hemtextilsföretag som kan agera exempel för företag som vill utveckla sin hållbarhetskommunikation. Budskapet i annonserna är att företaget finns när kunderna behöver dem och att deras produkter passar med det de redan har hemma, i syfte att inte bidra till överkonsumtion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)