”Vi alla är ju olika men vi är alla ändå lika. Alltså det är ju jätteviktigt.”

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet som framförs i denna kvalitativa intervjustudie är att undersöka hur förskollärare beskriver att de omvandlar likabehandlingsplanen till ett praktiskt likabehandlingsarbete. Studien undersöker också vilka möjligheter och hinder som påverkar förskollärarnas likabehandlingsarbete och hur barnens görs delaktiga. Tidigare forskning visar på att det finns en rad olika utmaningar när det kommer till implementeringen av likabehandlingsplanen i praktiken. Det finns bland annat ett mönster av okunskap. Forskningen visar att lärare saknar medvetenhet och kunskap om hur normer och värderingar påverkar verksamheten, samt om hur arbetet med likabehandlingsplanen ska utföras. Ytterligare en faktor som visat sig ha en stor påverkan är förskolechefens makt att organisera verksamheten. När det kommer till barns delaktighet ska barnen enligt lag vara delaktiga i utformningen av likabehandlingsplanen men forskning visar likväl att detta sällan förverkligas. Med ett normkritiskt perspektiv som teoretisk utgångspunkt har vi i vår analys gjort ett försök att utvärdera vilka maktförhållanden och normer som ligger till grund för arbetet med likabehandlingsplanen. Empirin för studien består av halvstrukturerade intervjuer med nio stycken förskollärare, på sex olika förskolor. Det analyserade resultatet visar att kunskapen om likabehandlingsplanen och omsättningen av den är en aning varierande. Förskollärarna uttrycker att det finns stora kunskapsskillnader inom arbetslagen och därav också en brist på samsyn. Flera av respondenterna önskar mer utbildning i likabehandling och diskrimineringsgrunderna. Det som framkommer i intervjuerna är att likabehandlingsarbetet ofta baseras på det som finns naturligt i barnens miljö. Detta bidrar till att alla diskrimineringsgrunder inte blir lika synliggjorda i verksamheten. Vilken kunskap och vilka intressen förskollärarna har är också en bidragande faktor till hur likabehandlingsarbetet utformas. Slutligen diskuteras de maktförhållanden som påverkar vilka normer och värderingar som synliggörs i verksamheten och hur detta påverkar barnen. Både hur bristen på reflektion påverkar likabehandlingsarbetet men också de maktpositioner som förskolechefer och förskollärare besitter. Förskolechefens makt berör förskollärares möjligheter till ett fungerande likabehandlingsarbete medans förskollärarna maktposition berör vilka normer och värderingar som överförs till barnen i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)