Den röda tråden – En studie om lärares uppfattning om det matematiska innehållet i undervisningen i tidigare åldrar

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Med en utgångspunkt i att matematikundervisningen bör ske med en sekventiell utveckling, där nya momentbygger på tidigare kunskap, ställs krav på samarbete emellan lärare. Ett samarbete som skall generera till enkunskap och medvetenhet i det matematiska innehållet genom hela grundskolan. Med denna utgångspunkt harsyftet med studien varit att undersöka variationen av lärares medvetenhet och kunskap om det matematiskainnehållet i tidigare åldrar.Då studien syftar till att undersöka variationen i lärares olika sätt att erfara innehållet i matematikundervisningeni tidigare åldrar har studien ett fenomenografiskt ramverk. Studien har innefattat öppna kvalitativa intervjuer medsex lärare som haft möjlighet att beskriva tolkningar utifrån deras egna synsätt. Därefter har en komparativanalys av resultatet genomförts. Under teoretisk bakgrund har främst lärares kompetens, olikaberäkningsprocedurer och sekventiell utveckling inom ämnet matematik belysts.Resultatet visar på att lärarna är väl förtrogna i den egna undervisningen och dess matematiska innehåll. Däremotsaknas en kunskap och medvetenhet om det matematiska innehållet i de tidigare årskurserna. Vilket medför enavsaknad av sekventiell utveckling inom matematikundervisningen mellan de olika stadierna. Vad somframkommit är att denna uteblivna kunskap beror enlig lärarna på uteblivet samarbete mellan de olika stadiernaoch att en sekventiell utveckling inom matematik, där man bygger nya moment på tidigare kunskap måste till föratt kalla arbete en "röd tråd".Med denna vetskap har man som blivande lärare en skyldighet att ta personligt ansvar och skapa förutsättningarför en sekventiell utveckling inom ämnet matematik. Detta genom att delta i pedagogiska samtal och genom ettgivande och tagande skapa kollektiv kompetens och kollektiv kunskap som i slutändan skall generera i en "rödtråd" för det matematiska innehållet genom grundskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)