Vårdnadshavare skolas in -en synvända i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Denna studie gör anspråk på att närma sig viktiga faktorer för en god samverkan mellan förskola och hem. Det är en kvalitativ studie som analyserats på fenomenografisk grund och det fenomen som studeras är inskolningen, fokuserat på förskolans sätt att etablera en god samverkan. Vi menar att inskolningen är ett ypperligt tillfälle att studera relationen mellan vårdnadshavare och förskola i och med den känsliga tid som inskolningen innebär. Vad är då en god samverkan? De frågeställningar vi söker svar på vittnar om de teman inom samverkan vi valt att undersöka, och berör: ● kommunikation som gynnar eller missgynnar samverkan ● hur förtroende och tillit etableras ● förskolans sätt att bjuda in vårdnadshavare till delaktighet Syftet med att besvara våra frågor är att bidra med en bred variation av hur vårdnadshavare uppfattar förskolans sätt att etablera en fungerande samverkan mellan förskola och hem under inskolningen. För att åstadkomma ett resultat har vi intervjuat sex respondenter enligt kvalitativ metod, med väl grundade men öppna frågor där svarsutrymmet varit generöst. Resultaten i vår studie visar på att trygghet är återkommande i vårdnadshavares utsagor om samverkansrelationen, och ett antal framgångsfaktorer för ökad trygghet lyfts fram. Grunden läggs enligt vår tolkning i den inledande kommunikationen där både information och förväntningar parterna emellan diskuteras. Utifrån det kan förtroende och tillit infinna sig, vilket är en förutsättning för delaktiga vårdnadshavare. Vad vi kan utläsa är dock att något saknas för att nå ända fram i frågan om delaktiga vårdnadshavare. Information om de didaktiska aspekterna vad, hur och varför delaktighet är viktigt i samverkan tycks brista, och vi ser stor utvecklingspotential i inskolningsprocessen. Som bidrag till forskningsfältet och yrkesutövningen presenterar vi en synvända som uppstått under arbetets gång, nämligen huruvida inskolning av vårdnadshavare, istället för barn, är en väg framåt i strävan efter en förtroendefull och gynnsam samverkansrelation mellan förskola och hem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)