Sökning: "läsresultat"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet läsresultat.

  1. 1. Från papper till skärm : en litteraturstudie om digitaliseringens betydelse i relation till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alexandra Kirtzell; [2023]
    Nyckelord :digital läsning; digital läsförståelse; läsmotivation; digital text; tryckt text; läsutveckling;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur digitaliseringen påverkar läsutvecklingen hos elever, samt om digital läsning kan motivera och bidra till en ökad lust till läsning. Manuell och citeringssökning har varit de primära sökstrategierna för att finna relevanta artiklar. LÄS MER

  2. 2. Elevperspektiv på läsning : Hur eleverna i årskurs 2 ser på läsning och om det kan kopplas till deras läsresultat.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Amanda Paugart; [2022]
    Nyckelord :Elevperspektiv; läslust; motivation; litteracitet; läsresultat;

    Sammanfattning : Studien undersöker sambandet mellan elevers läslust och resultat i läsförståelse, ordavkodning och läshastighet. Informanterna är elever från en tvåparallellig årskurs 2 på en skola i en storstadskommun i Sverige. Elevernas perspektiv har stort fokus i undersökningen och flertalet intervjuer med elever analyseras. LÄS MER

  3. 3. Attityd! Grundläggande för elevers läsvanor : En litteraturstudie om pojkars och flickors attityder till läsning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Ek; Olivia Johansson; [2018]
    Nyckelord :attityd; läsning; könstillhörighet; läsvanor; hemmiljö;

    Sammanfattning : Forskning visar att det finns könsskillnader i förhållande till elevers läsvanor och läsresultat. Med detta som utgångspunkt är syftet att genom en litteraturstudie undersöka sambandet mellan könstillhörighet och elevers attityder till läsning genom att besvara två frågeställningar: Vad säger didaktisk forskning om elevers attityder till läsning? och Vilka faktorer påverkar enligt didaktisk forskning pojkars och flickors attityder till läsning? Forskning visar dessutom att det finns ett samband mellan positiva attityder till läsning och goda resultat i läsförmåga. LÄS MER

  4. 4. Det lutande resultatet i PISA : En litteraturstudie om svenska elevers läsresultat i PISA-testet från 2000 till 2012 och hur det kunde bli som det blev

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Hofstedt; Sara Berg; [2018]
    Nyckelord :PISA; Läsförståelse; Sverige; Könsskillnader; Migration; Socioekonomisk status; Läsvana; Självförtroende;

    Sammanfattning : I den här litteraturstudien presenteras svenska elevers läsförståelseresultat i PISA från 2000 till 2012 samt vad forskningen anger som anledningar till att resultaten sett ut som de gjort. Resultaten visas upp i text och diagram, inte bara de allmänna genomsnittsresultaten, utan även resultatspridning hos flickor och pojkar, olika migrationsgrupper samt annan statistik som på ett tydligt sätt definierar Sveriges resultat. LÄS MER

  5. 5. Pojkar, flickor och läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sara Lundin; [2014]
    Nyckelord :Läsning; pojkar; flickor; könsroller; faktorer; PIRLS 2011;

    Sammanfattning : Internationella undersökningar visar att pojkars läsresultat är sämre än flickors. Detta examensarbete behandlar, jämför och diskuterar pojkars och flickors läsvanor och läsintressen.   Det finns många föreställningar om hur män och kvinnor ska vara, samt förväntningar på hur pojkar och flickor ska antas vara. LÄS MER