Elevperspektiv på läsning : Hur eleverna i årskurs 2 ser på läsning och om det kan kopplas till deras läsresultat.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Studien undersöker sambandet mellan elevers läslust och resultat i läsförståelse, ordavkodning och läshastighet. Informanterna är elever från en tvåparallellig årskurs 2 på en skola i en storstadskommun i Sverige. Elevernas perspektiv har stort fokus i undersökningen och flertalet intervjuer med elever analyseras. Enkätsvar och elevintervjuer analyseras i relation till resultat i läsförståelse, avkodning och läshastighet. Samband, mönster och avvikelser står till grund för urval av informanter som analyseras djupare. Empirin består av en kvantitativ enkätundersökning, flertalet ljudupptagningar från kvalitativa intervjuer samt resultat från olika lästester. I enkäterna får eleverna svara på frågor om läsning som har till syfte att ge indikationer av elevernas motivation till läsning.    Enkäterna och intervjuerna analyseras för att ge svar på frågeställningarna gällande elevers motivation till läsning och jämför sedan dessa med dess resultat på lästesterna. Resultaten visar en tydlig relation mellan elevernas motivation till läsning och läsprestanda. De elever som gillar läsning mest är också de elever som får högst resultat på lästesterna. Studien finner faktorer om valfrihet, självbild i läsning, förståelse för vad det är att vara en bra läsare och stöd hemifrån som viktigt för elevers motivation till läsning och således även till resultaten i läsning. Resultatet diskuteras med stöd i tidigare forskning och teorier om motivation och literacitet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)