Sökning: "utvecklingsprojekt- skola"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden utvecklingsprojekt- skola.

  1. 1. LAGARBETE BLAND LÄRARE : En studie i hur det kollegiala lärandet kan organiseras på en skola iNorrbotten utifrån erfarenheter från en svenskspråkig gymnasieskola i Finland

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lars Ulin; [2021]
    Nyckelord :kollegialt lärande; professionellt kapital; translationsteorin; effectuation; skolutveckling;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att studera hur lärarna på en skola upplever att ett iscensatt kollegialtlärande påverkat det professionella kapitalet. Inspirationen till modellen för det iscensattakollegiala lärandet kom från erfarenheter gjorda vid en studie på en finländsk skola. LÄS MER

  2. 2. “En grej till som ska göras” : en intervjustudie med pedagoger och specialpedagoger om ett utvecklingsprojekt i skolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Charlotte Spjuth Landgren; Kristina Nilsson; [2020]
    Nyckelord :development work; hindrance; Institutional theory; Learning organization; school development; special educational needs teacher; success factors; Institutionell teori; Lärande i organisationer; hinder; framgångsfaktorer; skolutveckling; specialpedagog; utvecklingsarbete;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att bidra med kunskap kring vilka framgångsfaktorer och hinder det kan finnas vid utvecklingsprojekt i skolor och hur resultatet av ett projekt kan upplevas av pedagogerna. Syftet är även att undersöka på vilket sätt specialpedagogerna varit delaktiga i utvecklingsprojektet. LÄS MER

  3. 3. Autonoma fordon för en levande landsbygd

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Sara Saltvedt; Jonathan Lennstring; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sverige är till ytan ett relativt stort land med en liten befolkning, och där landsorten är glest befolkad med långa avstånd mellan städer och tätorter. Landsbygdens förutsättningar har förändrats gradvis under många år och står idag inför stora utmaningar – såsom avfolkning, en åldrande befolkning liksom svårigheter att upprätthålla grundläggande samhällstjänster såsom skola, vård och omsorg. LÄS MER

  4. 4. Att skapa ett konstnärskap : JOHN NDEVASIA MUAFANGEJO

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Kajsa Frostensson; [2016]
    Nyckelord :John Ndevasia Muafangejo; Rorkes Drift; Sydafrika; Namibia; Apartheid; Konstskola; Peder Gowenius; Otto Lundbohm.;

    Sammanfattning : Detta är en presentation av den namibiske konstnären John Ndevasia Muafangejos (1943 - 1987) konstnärliga gärning. Syftet med undersökningen har varit att utöver en tolkning av hans bilder försöka förstå vad han har betytt för landet Namibia under deras befrielsekamp och efteråt, men även hur han kunde utvecklas till konstnär under apartheidregimens Sydafrika. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogisk skolutveckling. En studie om roller och samarbete mellan specialpedagoger och skolledare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Vernesa Slatina; [2010-07-05]
    Nyckelord :skolutveckling; specialpedagog; rektor; organisationsteori;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka om och i så fall hur grundskolor, arbetar med specialpedagogiska skolutvecklingsfrågor samt vilken roll skolledare respektive specialpedagoger har i denna process. Syftet har utmynnat i följande forskningsfrågor: Finns det någon specialpedagogisk skolutveckling på de undersökta skolorna och om, hur beskrivs den av rektorer och specialpedagoger i så fall? Hur ser specialpedagogens roll ut i den eventuella skolutvecklingen? Hur ser rektorns roll ut i skolutvecklingen? Finns det något samarbete mellan specialpedagog och rektor i skolutvecklingsprocesser och hur ser det ut i så fall? Teori: Uppsatsen tar utgång i rationalistisk organisationsteori som till skillnad från naturvetenskapliga teorier inte söker sig efter absoluta sanningar utan talar snarare om sannolikheter och regelbundenhet (Jacobsen & Thorsvik). LÄS MER