Sökning: "kollegialt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 291 uppsatser innehållade orden kollegialt lärande.

  1. 1. JAG TAR ORDET ANNARS FÅR JAG DET INTE!

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helén Lindell; [2020-06-17]
    Nyckelord :Kollegialt lärande; samtalspraktik; praktikarkitektur; professionellt lärande; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka vilka faktorer som möjliggör och begränsar kollegialt lärande i en samtalspraktik samt genom aktionsforskning undersöka hur samtalspraktiken kan utvecklas för att skapa bättre förutsättningar för kollegialt lärande.Teori: Teorin om praktikarkitekturer (Kemmis & Grootenboer, 2008) har använts för att analysera hur kulturella-diskursiva, materiella-ekonomiska och social-politiska arrangemang möjliggör och begränsar den samtalspraktik som kännetecknar kollegialt lärande. LÄS MER

  2. 2. LÄRARES KOLLABORATIVA LÄRANDE En studie av förutsättningar för lärares kollaborativa arbete

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Göthe; [2020-03-09]
    Nyckelord :jämförande fallstudie; kollaborativt lärande; kollegialt lärande; lärgrupp; lärledare; processledarskap; skolutveckling; sociologisk nyinstitutionalism;

    Sammanfattning : Enligt forskning är den typ av kollegialt lärande som har positiva effekter på eleverslärande kollaborativt. Denna studie undersöker de strukturer som skapar förutsättningarför ett mer utvecklat respektive mindre utvecklat kollaborativt lärande. Detta i syfte attidentifiera det som gör att det faktiskt fungerar. LÄS MER

  3. 3. Vi behöver varandra om vi ska orka jobba i skolans värld

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Elin Palmgren; [2020-02-26]
    Nyckelord :kollegialt lärande; professionellt lärande; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka och bidra med kunskap om lärarnas upplevelser och erfarenheter av kollegialt lärande i skolan. De frågeställningar som uppsatsen ämnar besvara handlar i mångt och mycket om möjligheter respektive utmaningar med kollegialt lärande. LÄS MER

  4. 4. Handledning - en förväntan om att nå förändring En kvalitativ studie om specialpedagogisk handledning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carina Blad; Malin Hedlund; Ida Särnholm; [2020-01-16]
    Nyckelord :specialpedagogisk handledning; specialpedagogik; handledning; arbetslag;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur några specialpedagoger, rektorer och pedagoger, inom befintliga arbetslag, uppfattar den handledning som utövas av skolans specialpedagog i arbetslagen.Teori:Systemteorin används i denna studie som teoretiskt ramverk med fokus på de centrala begreppen; helhet och delar, relationer, här-och-nu-tänkande, cirkularitet samt möten mellan och inom system. LÄS MER

  5. 5. KARRIÄRTJÄNSTEREFORMENS EFFEKTER I DEN SVENSKA SKOLAN En enkätundersökning om karriärtjänstereformens implementering och resultat

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Catalin Koro Arvidsson; [2020-01-07]
    Nyckelord :Karriärtjänstereformen; Förstelärare; Kollegialt ledarskap; Lärledare; Yrkesskicklighet;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka vad karriärtjänstereformen harbidragit med sedan införandet samt hur den har tolkats och implementerats i densvenska skolan. För att uppnå detta görs en strategisk litteraturgenomgång av samtligadokument som följt upp och utvärderat karriärtjänstereformen hittills samt en egenforskningsundersökning som fokuserar på svenska skolor i två skilda regioner. LÄS MER