Sökning: "kollegialt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 185 uppsatser innehållade orden kollegialt lärande.

  1. 1. Lärare som leder sina kollegor En aktionsforskningsstudie om möjligheter och begränsningar i mellanledaruppdraget

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Löfving; [2018-09-24]
    Nyckelord :Mellanledare; arbetslagsledare; lärledare; förstelärare; mötespraktik; arbetslag; kollegialt lärande; aktionsforskning; praktikarkitekturer;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet är att ta reda på vad som möjliggör och begränsar mellanledares uppdrag att leda mötespraktiker på en skola. Detta för att kunna möta mellanledare i deras behov under en utbildning i mellanledarskap, samt få en förståelse för hur mellanledare utvecklas i sin roll under en sådan utbildning. LÄS MER

  2. 2. ATT FÅNGA KOLLEGIALT LÄRANDE I VUX-ENUTBILDNINGENS PRAKTIK - aktionsforskning för professionella lärandegemen-skaper

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Fredrik Dahl; [2018-08-25]
    Nyckelord :vuxenutbildning; aktionsforskning; inquiry; kollegialt lärande; professionella lärandegemenskaper; dialog; kritisk reflektion; flerstämmighet; mixed method; innehållsanalys; samtalsanalys;

    Sammanfattning : Syfte:Studiens syfte är att bidra med förbättrad förståelse om kollegialt lärande och systematiskt utvecklingsarbete i vuxenutbildningens praktik på gymnasial nivå, ett forskningsområde som utgör obruten mark. Intresset riktas mot professionella lärandegemenskaper (pro-fessional learning community, PLC). LÄS MER

  3. 3. Helhet i undervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jenna Östling; [2018-02-08]
    Nyckelord :Tematiskt arbetssätt; temaarbete; arbeta över ämnesgränserna; ämnesintegrerad undervisning; integrated science education; integrated curricula; thematic approaches;

    Sammanfattning : Forskningsrapportens syfte var att kunna kartlägga lärares tillvägagångssätt i tematiskt arbeteoch för att ta reda på hur de upplevde att elever utvecklades samt lärde sig genom dennaarbetsmetod. En kvalitativ studie har genomförts genom att använda semistruktureradeintervjuer för att få svar på frågeställningen kring tematiska tillvägagångssätt. LÄS MER

  4. 4. Var är jag, vart ska jag och hur når jag dit? En deskriptiv studie om att införa formativ bedömning i undervisningen på sfi.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Carina Haglind Ahnstedt; [2018-02-08]
    Nyckelord :formativ bedömning; sfi; bedömning för lärande;

    Sammanfattning : Jag har studerat hur en skola arbetar med att införa och utveckla formativa arbetssätti undervisningen i svenska för invandrare (sfi). På skolan studerar runt tusen vuxnasfi-elever och cirka 30 sfi-lärare undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 5. Att synliggöra läroplanen – En fokusgruppsstudie om lärares uppfattningar kring arbetet med läroplanen och betydelsen av att synliggöra den

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anna Johannesson; [2018-02-07]
    Nyckelord :Synlig undervisning; synligt lärande; medierande redskap; kollegialt lärande; effektiv undervisning; ökad måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Att synliggöra kunskapsmålen i undervisningen är något jag uppfattat inte ses som en självklarhet hos alla verksamma lärare ute i skolorna. Läroplanen är det styrdokument lärarna ska förhålla sig till när de utformar sin undervisning men eleverna får inte alltid veta bakgrunden till varför de ska lära sig vissa moment. LÄS MER