Utomhusundervisning inom naturvetenskapliga lärområden En aktionsforskning om spontana undervisningstillfällen på förskolegården

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Vi har uppmärksammat att när det är tid för utevistelse på förskolegården samlas vanligen pedagogerna på ett ställe och samtalar med varandra. Problematiken med samtalen är att pedagogerna inte uppmärksammar och tar tillvara på spontant uppkomna undervisningstillfällen inom naturvetenskapliga lärområden, barns intresse försummas och de kommer inte vidare i sin utveckling. Syftet med utvecklingsarbetet är att påverka pedagogerna till ett mer naturvetenskapligt tänkande när de vistas utomhus på förskolegården, samt att de identifierar och fångar upp de spontana undervisningstillfällen som uppstår. Studiens tre forskningsfrågor är: • Hur kan pedagogerna fånga upp spontana naturvetenskapligt kopplade lärtillfällen utomhus tillsammans med barn? • På vilket/vilka sätt beskriver pedagogerna sin utveckling inom förhållningsättet till de naturvetenskapliga lärområdena? • Hur beskriver pedagogerna sin syn på behov av kompetensutveckling inom de naturvetenskapliga lärområdena? Vår studie utgår från aktionsforskning där pedagoger får ta del av och genomföra två bestämda aktioner, de består av 1 att pedagogerna skall läsa två texter samt 2 ha ett kollegialt samtal om texterna. Studien utgår från epistemologisk analys och baseras på en del kvalitativ metod, samt en del kvantitativ metod. En enkät till deltagande pedagogerna samt observationer ligger som grund för den insamlade empirin. För att pedagogerna skall kunna fånga de spontana undervisningstillfällena visar resultatet att de behöver en bredare och djupare kompetens inom naturvetenskapliga lärområden. Genom de kollegiala samtalen delar pedagogerna erfarenheter med varandra, det ökar pedagogernas kompetens och därigenom förbättras kvalitén på undervisningen. Pedagogerna uttryckte att kompetensutvecklingen var nästintill obefintlig samt att det var ont om tid för samtal och egen studie av litteratur. Om de skall få tillgång till kunskap måste de erbjudas kompetensutveckling från högre instanser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)