Vårdnadshavares upplevelser och erfarenheter av fysisk aktivitet hos barn med juvenil idiopatisk artrit

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Fysioterapi och beteendemedicin

Sammanfattning: Bakgrund: JIA (juvenil idiopatisk artrit) är den vanligast förekommande reumatiska sjukdomen bland barn. Fysisk träning en viktig del av behandlingen där fysioterapeuten har huvudansvar. Tidigare forskning tyder på att barn med JIA inte är lika fysiskt aktiva som sina friska jämnåriga och att det i dagsläget saknas fördjupad kunskap om faktorer som påverkar fysisk aktivitet hos dessa barn.  Syfte: Syftet med arbetet var för vårdnadshavare för barn med JIA, utforska upplevelser och erfarenheter kring faktorer som påverkar barnets fysiska aktivitet.  Metod: Kvalitativ metod genom fem semistrukturerade intervjuer som genomfördes med vårdnadshavare till barn med JIA. Bekvämlighetsurval användes för att hitta deltagare. Materialet bearbetades genom en kvalitativ innehållsanalys.  Resultat: I analysen framkom fem kategorier med faktorer som påverkar fysisk aktivitet: hitta rätt – medicineringens roll i främjandet av fysisk aktivitet, upplevt ansvar att hitta och förmedla information, anpassningar i skolmiljö, uppmuntran och integration – vikten av normalitet i livet med JIA och önskemål kring utökade vårdinsatser.  Konklusion: Vårdnadshavare till barn med JIA erfarande att en adekvat medicinering var en faktor som främjade fysisk aktivitet. Vidare upplevde informanterna att de har ett stort ansvar att söka information om sjukdomen, samt att förmedla denna till berörda parter såsom skola och idrottsorganisationer för att främja sitt barns fysiska aktivitet. Otillräcklig kunskap om sjukdomen i samhället anses vara en hindrande faktor till att barnen kan vara fysiskt aktiva, medan lyhördhet och anpassningar i skola och idrottssammanhang var underlättande faktorer. Informanterna framförde önskemål om förbättrad kontinuitet i vården för att effektivisera behandlingen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)