Sökning: "Leka"

Visar resultat 1 - 5 av 701 uppsatser innehållade ordet Leka.

  1. 1. ”Vad vi säger, vad vi gör, det speglar ju sig på barnen” : En kvalitativ studie om fyra förskollärares beskrivningar av att inkludera ett jämställdhetsperspektiv i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tilda Averin; [2021]
    Nyckelord :Basic values; Equality; Equality perspective; Gender; Free play; Preschool teacher; Didactics; Värdegrund; Jämställdhet; Jämställdhetsperspektiv; Genus; Fri lek; Förskollärare; Didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån en didaktisk teori jämföra hur fyra förskollärare beskriver att de tillämpar förskolans värdegrund i den fria leken, med särskilt fokus på jämställdhet. Till syftet har följande två frågeställningar konkretiserats; Hur beskriver förskollärare att de inkluderar ett jämställdhetsperspektiv i den fria leken? och Vilka utmaningar lyfter förskollärare gällande att inkludera ett jämställdhetsperspektiv i den fria leken?. LÄS MER

  2. 2. Inte någons hemmafru : kvinnliga stereotyper i svenska kokböcker med utgångspunkt i Lotta Lundgrens kokbok “Om jag var din hemmafru”

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Sabina Kulic; Emelie Bronstorp; [2021]
    Nyckelord :genus; hemmafru; kokböcker; könsstereotyper; semiotisk bildanalys; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur kvinnlighet uttrycks visuellt i svenska kokböcker från två olika tidsperioder. Studien utgår från Lotta Lundgrens kokbok Om jag var din hemmafru: eller hur man får en vardag att smaka som en lördag (2011) och jämför den med tre separata kokböcker från 40-och 50-talet. LÄS MER

  3. 3. ”Även pappor hade rätt att leka med sina barn, och barnet fick rätt att leka med sin pappa” En kritisk läromedelsanalys i samhällskunskap med fokus på aspekterna könsroller, jämställdhet och sexualitet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sara Jensen; [2020-02-28]
    Nyckelord :Könsroller; jämställdhet; sexualitet; läromedel; läroböcker; samhällskunskap; heteronormativitet; genus.;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur kunskap om jämställdhet, könsroller och sexualitet i nyareläroböcker i samhällskunskap för mellanstadiet förmedlas och framställs. Detta gör jag genomatt kritiskt granska och synliggöra normer, värderingar, attityder samt analysera hurförfattaren förhåller sig till innehållet och tilltalar läsaren. LÄS MER

  4. 4. ”Jag kan lära han ABC-sången, för den kan jag.” : En intervjustudie om hur barn och förskollärare upplever tillgänglighet och delaktighet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emmy Mårtensson; Sophie Melander; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Lärmiljö; Tillgänglighet; Delaktighet; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : Förskolan ska enligt läroplanen, Lpfö18, vara en plats där alla barn ska kunna leka, lära och utvecklas enskilt och i grupp. Miljöerna i förskolan kan ses som ett pedagogiskt verktyg där alla barn ska kunna utvecklas och lära efter sina förutsättningar och behov. LÄS MER

  5. 5. Den fria leken ur förskolepedagogers perspektiv : En tolkning av förskolepedagogers uppfattningar om deras roll i barnens fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Båsk; Ida Gulin; [2020]
    Nyckelord :Förskolepedagoger; roll; fri lek; närvarande; uppfattningar; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom intervjuer tolka några förskolepedagogers uppfattningar kring den fria leken i förskolan och hur de uppfattar sin roll i den fria leken. Studien är kvalitativ och genomfördes med sex förskolepedagoger som arbetar på fyra olika kommunala förskolor i Sverige. LÄS MER