Sökning: "Leka"

Visar resultat 1 - 5 av 608 uppsatser innehållade ordet Leka.

  1. 1. Alla barn har rätt att leka tillsammans med andra

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Aleksandar Jovanovic; [2019]
    Nyckelord :sociokulturell; Lek; Lärande; Lärmiljö; Närvarande pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur förskolepedagoger berättar om hur de bemöter barn som inte är med och leker och vilka förutsättningar och möjligheter skapar pedagogerna för att barnen ska få sin rätt till att leka tillsammans med andra barn. Metoden som används i studien är en kvalitativ intervjumetod som inriktar sig till det semistrukturella med spontana följdfrågor. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares roll i barns lek : En kvalitativ studie om hur fem förskollärare resonerar om sin roll i den barninitierade leken för att främja lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Martinsson; Josefine Ohlsson; [2019]
    Nyckelord :Lek; Förskola; Förskollärares roll; Samspel; Kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares roll i den barninitierade leken med utgångspunkt i att främja barns lärande utifrån några förskollärares resonemang. Vidare är syftet att öka kunskapen om den barninitierade lekens betydelse för barns lärande. LÄS MER

  3. 3. Meningen med att leka : Att närma sig barns perspektiv på den fria leken genom fenomenologisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen; Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Karlsson; Frida Lindquist; [2019]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Fri lek; Barns perspektiv; Fenomenologi; Mening; Essens; Gest; Intentionalitet; Livsvärld;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att närma sig 3–5 åriga barns perspektiv på den fria leken i förskolans inomhusmiljö. Genom observation i selektivt återkommande form har vi studerat barnen i den fria leken och därefter med fenomenologi som teoretisk utgångspunkt analyserat hur deras görande kan förstås som uttryck för mening och som uttryck för deras perspektiv på den fria leken. LÄS MER

  4. 4. Aktiviteter med vårdhund och dess inverkan hos individer inom sjukvård och äldreomsorg ur ett aktivitetsperspektiv. -En litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Arbetsterapi och aktivitetsvetenskap

    Författare :Jenni Skog; Lotta Vainonen; [2019]
    Nyckelord :Arbetsterapi; hundterapi; vårdhund; delaktighet; aktivitet; MOHO; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vårdhund kan användas på olika sätt i aktivitet eller för att motivera aktivitet, vilket gör att hunden har potential inom arbetsterapi. Forskning om vårdhund finns ur ett omvårdnadsperspektiv, men i mycket begränsad omfattning ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. "Att få möjlighet att leka, det är livet" : En studie om barn i behov av särskilt stöd och hur förskollärare samt specialpedagoger uppfattar lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olle Dahlquist; Pontus Klingenström; [2019]
    Nyckelord :Förskola; specialpedagogik; barns lek; intervjuer; teoretiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka lekens betydelse för specialpedagogiken i förskolan. Studien består av två olika delar, där delstudierna inriktar sig på förskollärares och specialpedagogers syn på det nämnda syftet. I studien intervjuades sex förskollärare och fyra specialpedagoger. LÄS MER