Sökning: "Leka"

Visar resultat 1 - 5 av 625 uppsatser innehållade ordet Leka.

  1. 1. Alla barn har rätt att leka tillsammans med andra

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Aleksandar Jovanovic; [2019]
    Nyckelord :sociokulturell; Lek; Lärande; Lärmiljö; Närvarande pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur förskolepedagoger berättar om hur de bemöter barn som inte är med och leker och vilka förutsättningar och möjligheter skapar pedagogerna för att barnen ska få sin rätt till att leka tillsammans med andra barn. Metoden som används i studien är en kvalitativ intervjumetod som inriktar sig till det semistrukturella med spontana följdfrågor. LÄS MER

  2. 2. ”Alla kanske inte tycker det är jättekul att springa runt och leka” En kvalitativ studie om fysisk aktivitet och motivation i fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Felicia Olsson; Sara Vähäsarja; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; Fysisk aktivitet; Fritidshemslärare; Motivation; Self determination theory;

    Sammanfattning : Fritidshemmet är en bra plats för barn och unga att få möjlighet att ta del av olika fysiska aktiviteter och att få röra på sig. Flera forskningsstudier visar idag att barn och unga över hela världen inte rör sig tillräckligt mycket. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares roll i barns lek : En kvalitativ studie om hur fem förskollärare resonerar om sin roll i den barninitierade leken för att främja lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Martinsson; Josefine Ohlsson; [2019]
    Nyckelord :Lek; Förskola; Förskollärares roll; Samspel; Kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares roll i den barninitierade leken med utgångspunkt i att främja barns lärande utifrån några förskollärares resonemang. Vidare är syftet att öka kunskapen om den barninitierade lekens betydelse för barns lärande. LÄS MER

  4. 4. “Det här ska du förhålla dig till för resten av ditt liv, och du kan leka fram den här på förskolan” : En hermeneutisk intervjustudie om förskollärares berättelser om matematik i förskolans kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jenny Berséus; Elin Elofsson; [2019]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; förståelse; förförståelse; hermeneutik; hermeneutisk spiral; matematik; tolkning.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har en kvalitativ ansats där syftet är att genom intervjuer lyfta fram och tolka hur förskollärare själva uppfattar sitt arbete med matematik och därigenom få en djupare förståelse för matematik i förskolan samt bidra med kunskap om hur användandet av den sker i förskolan. Studiens syfte har framkommit då forskning återkommande belyser att barns tidiga matematiska kunskaper försämras allt mer och att Sverige är ett av de nordiska länderna med lägst genomsnitt i matematikkunskaper. LÄS MER

  5. 5. Att leva och leka på liten yta : En kvalitativ studie om barns perspektiv på små förskolegårdars utemiljö

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erica Lunderbye; [2019]
    Nyckelord :Förskolebarn; Förskolegård; Samtalspromenad; Socialkonstruktivism; Barns perspektiv; Barns aktörskap.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka barns perspektiv på små förskolegårdar i stadsmiljö; hur barn upplever och använder den begränsade förskolegårdens miljö och utbud. Förskolegårdar krymper i takt med faktorer som ökad konkurrens om mark, förtätning av städer och växande befolkning. LÄS MER