Sökning: "inlärning av ett andra språk"
Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden inlärning av ett andra språk.
1. FÖREKOMSTEN AV HÖRSELNEDSÄTTNING BLAND VUXNA ELEVER PÅ SFI I ALINGSÅS
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Aim: This study aimed to investigate the prevalence of hearing loss and other hearingor ear-related problems amongst newly arrived immigrants and to gain anunderstanding of how they themselves experience their own hearing.Research method: Quantitative descriptive cross-sectional study. LÄS MER
2. Svenska som andra eller tredjespråk - spelar det någon roll?
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka bakgrundsspråkens betydelse vid språkinlärning och mer specifikt att pröva sambandet mellan antalet bakgrundsspråk och studieresultat i svenska som andraspråk. För att undersöka detta har 26 vuxna elevers rapporterade tidigare språkkunskaper jämförts med deras respektive resultat på Nationella proven för svenska som andraspråk 1. LÄS MER
3. Preposition and article usage in learner English : An investigation of negative transfer
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : The ways in which someone’s first language (L1) influences his or her second language (L2) to create errors, that is negative transfer, is a topic that has received much attention in the field of Second Language Acquisition (SLA). Previous research has suggested that negative transfer is responsible for many errors. LÄS MER
4. “Musik behöver inte vara så krångligt” : En kvalitativ studie om fyra förskollärares definition och synliggörande av musik som eget lärande i förskolan
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare definierar musik som eget lärande i förskolan och i så fall på vilket eller vilka sätt det synliggörs i verksamheten. I den här studien definieras eget lärande som när musikens egenvärde beaktas enskilt och inte när musik används som ett redskap för att lära något annat, som exempelvis språk eller matematik. LÄS MER
5. Tredjespråksinlärning i åk 4-6 : Flerspråkiga elever i ett EFL klassrum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : I dagens mångkulturella skola möter vi flertalet barn med ett annat modersmål än svenska. Eleverna har kommit till landet av många olika anledningar och har alla olika erfarenheter med sig. LÄS MER
