Estetiska och Kreativa Uttrycksformer i Engelskundervisningen : En kvalitativ undersökning

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Den här studien undersöker hur engelsklärare i grundskolans årskurs 4-6 arbetar med estetiska och kreativa uttrycksformer med fokus på drama i sin undervisning. Internationell forskning (Desai 2020, Al-Ghasab 2022) visar att drama som metod använts med positiva resultat för elevers inlärning av engelska som främmande språk. Här i Sverige har forskare som Jacquet (2011) visat hur drama kan användas vid undervisning av svenska i grundskolan med ett gott resultat. I läroplanen för grundskolan 2022 (LGr22, ss. 8-9) om skolans uppdrag står det: " Skapande och undersökande arbete samt lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet". Det nämns likaså att skolan ska aktivera elevernas kreativitet. Den estetiska uttrycksformen drama ska enligt styrdokumentet (Lgr22) ingå i skolans verksamhet och för årskurs 4-6 i ämnet engelska nämns dramatiserad form i de övergripande målen, där eleverna ska få möta berättelser i talad eller i dramatiserad form. Nationell forskning om hur engelsklärare arbetar med estetiska och kreativa uttrycksformer för att underlätta inlärningen hos eleverna är få.  Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur lärare arbetar med estetiska och kreativa uttrycksformer med fokus på drama, i undervisningen av engelska årskurs 4-6.   För studien har en kvalitativ intervjustudie med en semistrukturerad metod använts.  Resultatet av studien visar att de deltagande lärarna i årskurs 4-6, arbetar med drama på olika sätt som en estetisk uttrycksform, t.ex. genom rollspel och gestaltning. Lärarna involverar även andra kreativa uttrycksformer som lek, spel och tekniska hjälpmedel för att bidra till elevernas inlärning av engelska. Resultatet visar att lärarnas utbildning och intressen påverkar deras didaktiska design för undervisningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)