Sökning: "klass"

Visar resultat 1 - 5 av 2288 uppsatser innehållade ordet klass.

  1. 1. Banach–Tarski paradoxen och dess implikationer på måttproblemet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Lukas Enarsson; Oskar Johansson; Vincent Molin; Emil Timlin; [2020-07-01]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi presenterar ett bevis av en sats av Stefan Banach och Alfred Tarski, som bygger påresultat av Felix Hausdorff: Det finns två ändliga samlingar av disjunkta delmängder avenhetsbollen i R3 sådana att varje samling kan transformeras till en ny enhetsboll underverkan av stela rörelser (ändliga kombinationer av translationer och rotationer). Detta resultatförlängs sedan till dess starka form: Om A;B är två begränsade delmängder av R3 med icketomtinre så finns två partitioner fAign i=1; fBigni=1 av A och B respektive, och stela rörelser_1; _2; :::; _n sådana att _i(Ai) = Bi för varje i = 1; 2; :::; n. LÄS MER

  2. 2. Lärares hantering av Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd för läsning på höstterminen i årskurs 1 - En kvalitativ intervjustudie av sex lågstadielärares uppfattningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristiina Halonen; Anne Wallberg; [2020-06-23]
    Nyckelord :bedömningsstöd; läsförståelse; årskurs 1; ntervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syfte Kunskapskrav i läsförståelse för skolans årskurs 1 infördes år 2016. Sedan dess är lärarna ålagda att bedöma elevernas läsförmågor på höstterminen i årskurs 1 med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd. LÄS MER

  3. 3. LIKHETSTECKNET Ett lektionsförsök om förståelsen av likhetstecknet i årskurs 3 och årskurs 6

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Sejla Mahmutovic; Rasid Sacic; [2020-06-22]
    Nyckelord :likhetstecknet; kritiska aspekter; learning study; kapacitetsupplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka elevernas förståelse av begreppet likhetstecknet inom matematik i årskurs tre och sex. Utifrån syftet kommer fyra frågeställningar där färdig-heter, kritiska aspekter och pedagogiska insatser efterfrågas. LÄS MER

  4. 4. ”Jag tänkte med hjärnan!” En undersökning av matematiska elevinitierade parsamtal i årskurs två.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Codelia Andersson Elvira; [2020-02-25]
    Nyckelord :resonemang; elevinitierade parsamtal; matematikundervisning; sociokulturellt perspektiv; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om elevinitierade parsamtal mellan elever i årskurs två i matematikundervisningen. Detta görs genom att undersöka vilka typer av resonemang som eleverna använder sig av när de pratar matematik sinsemellan. LÄS MER

  5. 5. Drömmen om den svenska drömmen? - En kvalitativ studie av hur unga killar från en förort i Göteborg ser på sin framtid och sina framtidsmöjligheter.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Josra Khatouri; Fatma Ibrahim; [2020-01-21]
    Nyckelord :Ungdomar; framtid; möjligheter; förort; klass; utanförskap; stigma; habitus;

    Sammanfattning : Studien genomfördes på unga killar från förorten och bygger på deras berättelser om sina framtidsdrömmar och vilka möjligheter eller begränsningar samhället signalerar dem till att nå dit. Studien syftar till att få en ökad förståelse av ungdomarnas tankar om deras framtid och även synliggöra deras upplevelser av faktorer som begränsar dem att nå sina drömmar. LÄS MER