Sökning: "inlärning av ett andra språk"

Visar resultat 11 - 15 av 68 uppsatser innehållade orden inlärning av ett andra språk.

  1. 11. Engelskundervisning för nyanlända elever : En intervjustudie utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Majki Björkén; [2018]
    Nyckelord :Direktplacering; engelska som tredjespråk; individualisering; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra de strategier verksamma lärare beskriver att de använder sig av i mötet med nyanlända elever i engelskämnet. Bakgrunden behandlar en beskrivning av svenskt asylmottagande och en definition av begreppet nyanländ samt andra för studien relevanta begrepp. LÄS MER

  2. 12. Engelskundervisning genom skönlitterära texter i åk 4–6 : Skönlitterära texters för- och nackdelar i engelskundervisningen i åk 4–6

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Språk-, litteratur- och mediedidaktik

    Författare :Nikolina Ahnberg; [2018]
    Nyckelord :skönlitterär text; undervisning i främmande språk; språkinlärare; undervisningsmaterial; motiverande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att granska vad samtida forskning säger om användningen av skönlitteratur i undervisning i engelska som främmande språk i mellanstadiet. Forskningsfrågorna fokuserar på för- och nackdelar med användningen av skönlitteratur, samt hur dessa förhåller sig till kunskapskraven i engelska i mellanstadiet. LÄS MER

  3. 13. ”Melodin fastnade” - Kan sång främja nyanlända elevers möjligheter att tillägna sig nya ord? En studie bland fyra nyanlända mellanstadieelever om sång som lärandemetod för att tillägna sig nya ord.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Alexander Dellstrand; [2017-12-18]
    Nyckelord :Vokabulär; Språk; Sång; Musik; Arbetsminne Keywords: Vocabulary; Language; Song; Music; Working memory;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks huruvida nyanlända elever kan tänkas främjas av sång som lärandemetod för att tillägna sig nya ord. Fyra nyanlända mellanstadieelever genomförde ett verbtest före respektive efter lektioner baserade på sång respektive högläsning, detta för att undersöka effekter av olika lärandemetoder. LÄS MER

  4. 14. Modersmålsundervisnings betydelse för tvåspråkiga elevers lärande i skolan en kvalitativ studie om tvåspråkiga elevers lärande och modersmåls påverkan i årkurs 5 -6

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Zozan Abdulkarim; Hana Omar; [2017-02-15]
    Nyckelord :tvåspråkighet; modersmål och förstaspråk; identitet; andraspråk; andraspråksundervisning;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet bakom vår studie är att undersöka hur andraspråkiga elevers prestationer i skolämnen förknippas med och påverkas av deltagandet i modersmålsundervisning. Det vill säga hur eleverna delaktighet och arbete i det första språket påverkar elevernas prestationer, utveckling och eventuella förbättring av kunskaper i skolämnen. LÄS MER

  5. 15. Kite, kiite, kitte. Svenskspråkiga studenters inlärning av kvantitetskontrast i japanska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Markus Nurmimäki; [2017-01-26]
    Nyckelord :japanska; andraspråksinlärning; kvantitet; längdkontrast; vokallängd; konsonantlängd; utbytesstudier; svenska;

    Sammanfattning : Japanskan är ett språk där skillnaden mellan långa och korta fonem är mycket viktig,eftersom det finns många ord där detta utgör en betydelseskillnad. Denna uppsatsförsöker undersöka hur pass lätt eller svårt det är för svensktalare att lära sig göraskillnad mellan korta och långa språkljud i sin produktion av japanska, dvs. LÄS MER