Förskollärares möjligheter att skapa tillfällen för lärande i den fria leken inomhus

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur det kan se ut när förskollärare möter barn i den fria leken med fokus på lärandet. Med detta syfte som utgångspunkt så används tre olika frågeställningar; 1. På vilka sätt sker förskollärares deltagande i den fria leken? 2. Hur använder förskollärare den fria leken för att stödja barns lärande? och slutligen 3. Vad för typ av lärandeobjekt uppmärksammas när förskolläraren deltar i barns fria lek och hur synliggörs det? Studien grundar sig i en kvalitativ ansats där videoobservationer har använts som metod för att samla in datamaterial från två olika förskolor, där tre förskollärare, samt åtta barn har deltagit. Video-inspelningarna har transkriberats för att sedan kunna analyseras genom en tematisk analys. Det sociokulturella perspektivet har använts för att sätta ramarna för denna studie. Resultatet som framkommit från denna studie visar att förskollärare ofta placerar sig utanför den fria leken och därigenom underlättar leken genom att till exempel tillhandahålla material eller att kommentera leken. Vidare visar resultaten att direkt stöttning av lärande lättare sker när förskollärare placerar sig inuti i leken, genom att de använder sig av lekresponsiv undervisning. Stöttning av lärandet sker därmed på olika nivåer beroende på förskollärarens placering i anslutning till den fria leken. Slutligen har det framkommit i resultaten att språk, matematik och social förmåga är de lärandeobjekt som oftast lyfts fram av förskollärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)