Transdisciplinärt lärande med och genom estetiska uttrycksformer Ett utvecklingsarbete om att använda sig av estetiska uttrycksformer i undervisning av andra ämnesområden i förskolan Namn Lena

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: I denna studie har vi undersökt pedagogers medvetenhet och kompetens kring estetiska uttrycksformer i ett transdisciplinärt lärande. Detta innebär att använda sig av till exempel dans, musik, drama och bild som en metod för att undervisa i andra ämnen. Vår erfarenhet från tidigare verksamheter är att dessa uttrycksformer främst används i estetiskt syfte och inte som en metod för lärande av andra ämnen trots att forskning visar på att barn gynnas av båda delarna. Genom ett utvecklingsarbete har vi undersökt om pedagogerna upplever att barnen lär sig lättare med denna undervisningsform. Vi ville också ta reda på om detta är ett arbetssätt som pedagogerna kommer fortsätta använda sig av. Studien är inspirerad av variationsteorin där fokus ligger på att tydliggöra lärandeobjektet. För att få förståelse för pedagogernas kompetens gällande undervisning med estetiska uttrycksformer som metod, fick de besvara en enkät innan utvecklingsarbetet kunde påbörjats. Därefter har vi använt oss aktionsforskning vilket innebär att man utgår från en frågeställning som sedan leder till en aktion/aktivitet. Reflektioner och diskussioner efter aktionen leder sedan till ny frågeställning och ny aktion. Resultaten i studien visar på att samtliga pedagoger upplevde att lärandeobjektet blev tydligt för barnen när detta arbetssätt användes. Pedagogerna ser flera möjligheter med att använda detta arbetssätt då undervisningsformen lockade många barn och gjorde aktiviteterna lustfyllda. Svårigheter som lyftes är att det kan vara svårt som pedagog att veta vilket ämne man ska fokusera på i det transdisciplinära lärandet. Nästan alla pedagoger uppger att de kommer att fortsätta använda sig av estetiska uttrycksformer i ett transdisciplinärt lärande i framtiden. Flera pedagoger uppgav att deras kompetens inom det transdisciplinära lärandet har ökat efter deras medverkan i studien och att de ser potential att använda sig av detta sätt framför allt i undervisning av matematik, språk och naturvetenskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)