Sökning: "alla för en"

Visar resultat 1 - 5 av 37580 uppsatser innehållade orden alla för en.

  1. 1. Transporters relevans i livsmedelsprodukters Carbon Footprint - En studie rörande utsläpp kopplade till transporter av en färdigproducerad produkt till försäljningsställe samt dess relevans i beräkning av Carbon Footprint.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rickard Ljungh; Andreas Sköld; [2021-07-15]
    Nyckelord :Transport emissions; Carbon Footprint; Environmentally-friendly consumer; Transportutsläpp; klimatmärkning; Carbon Footprint; m iljömedveten konsument;

    Sammanfattning : I enlighet med att konsumenter blir alltmer motiverade att konsumera på ett miljömässigt ansvarsfullt sätt, ökar också vikten av vägledning och tillhandahållandet av tillförlitlig information på marknaden. Idag märker många svenska matproducenter sina produkter med dess klimatavtryck just för detta ändamål. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling för vem?: En studie av Skogsupprorets förståelse av konflikten mellan samer och skogsindustrin i Sveriges hållbara omställning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Saga Pilblad Hjerpe; [2021-07-09]
    Nyckelord :grön kolonialism; hållbar omställning; kapacitetsrättvisa; markanvändningskonflikt; motståndsrörelse; samer; samisk miljörättvisa; skogsbruk;

    Sammanfattning : Sverige ställer just nu om till en hållbar utveckling där ingen ska lämnas utanför. På grund av omställningen har utvinning av naturresurser i Sápmi ökat. Skogsråvaror har en betydande roll i omställningen, vilket medfört att befintliga markanvändningskonflikter mellan samer och skogsindustrin har intensifierats. LÄS MER

  3. 3. En sak i taget? En kvantitativ innehållsanalys av hur laborativt material är representerat i två olika läroböcker i matematik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ebba Zachrisson; [2021-07-08]
    Nyckelord :laborativt material; lärobok; matematik; elevers matematiska förståelse; grundskola; lågstadiet; kvantitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur laborativt material är representerat i läroböckerna Favorit matematik 2 och Prima Matematik 2 med fokus på läroböckernas arbetsböcker. Det görs genom att undersöka och besvara två forskningsfrågor: ”Vilket laborativt material används och hur ofta används det laborativa materialet?” samt ”Vilka uppgifter skapar möjlighet för användande av laborativt material?”. LÄS MER

  4. 4. Elevers och lärares tal om läsförmåga i alla ämnen – En jämförande intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Caroline Gustavsson; [2021-07-08]
    Nyckelord :Läsförmåga; läsförståelse; läsutveckling; läsvana; läsmotivation;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om yngre elevers olika läsförmågor påverkar deras kunskapsinhämtning och prestationer i flera olika skolämnen. Studien utformades genom intervjuer med både elever och lärare för att belysa detta ur två olika perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Lärarstudenter om språkets roll för andraspråkselevers kunskapsutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Linnea Christell-Rose; Marie Strannabjer Melin; [2021-07-06]
    Nyckelord :språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; output; andraspråkselever; skolspråk; ämnesbegrepp; pandemirestriktioner.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa i vilken mån intervjuade lärarstudenter upplever att ett språkochkunskapsutvecklande arbetssätt praktiserats vid de grund- eller gymnasieskolor de gjort sinverksamhetsförlagda utbildning (VFU). Syftet konkretiseras i tre frågeställningar: Vilken rollupplever studenterna att ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt haft på de skolorstudenterna gjort sin VFU och i studenternas lärarutbildning? Vilka behov av språk- ochkunskapsutvecklande arbetssätt har studenterna upplevt under sin praktik? och På vilket sättupplever studenterna att ett strukturerat sätt att använda interaktion och samtal i undervisningenpåverkats av pandemirestriktionerna? Studiens resultat baseras på gruppintervjuer med tiostudenter från Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) vid ett universitet i Västsverige. LÄS MER