”Kan barn få allting”? Aktionsforskning med barns reella inflytande, delaktighet samt demokrati i fokus - En djupdykning i policytexter för arbetslagets medvetenhet och ökade måluppfyllelse

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att utforska läroplanen och utvalda policytexter som formuleras på politisk nivå och granska vad som explicit praktiseras i utbildningen. Studien har varit ett utvecklingsarbete som använt aktionsforskning som ansats. Ett transformerat tankesätt i arbetslagets kommunikation och en ökad medvetenhet kring dessa begrepp har sökts med siktet på förändrad praktik. Bernsteins pedagogiska teori (2000) har använts som analytiskt ramverk för att belysa deltagarnas kommunikativa kamp om makt och kontroll i reflektionerna. Ett syfte har varit att synliggöra, vad som kommuniceras, och hur det kommuniceras. Syftesfrågorna var: Hur förstås delaktighet, inflytande och demokrati i policytexterna av arbetslaget? Hur förstår arbetslaget det som policytexterna framhåller, att varje barn ska ges ett reellt inflytande över arbetssätt och innehåll i förskolans verksamhet? Vilken progression kan ses i arbetslaget efter aktionerna? Studien har en kvalitativ ansats där metodologiska föresatser har tillämpats i form av ljudinspelningar och deltagande observation i tre aktioner. Syftet med den fjärde aktionen har varit att urskilja om en omvandling i deltagarnas medvetenhet blivit synlig kring valda läroplanstexter och om den pedagogiska diskursen förändrats. I resultaten av de tre aktionerna uppvisade deltagarna ökat medvetande för policytext kring inflytande, delaktighet och demokrati, där det blev synligt att fler aktioner behövdes, ingen förändrad pedagogisk diskurs kunde ses. Däremot förekom vissa skillnader mellan deltagarnas medvetenhet kring läroplanstexterna i kommunikationen. I det individuella frågeformuläret märktes ett gott resultat i samtliga deltagares utvidgade perspektiv kring delaktighet, inflytande och demokrati och reellt inflytande. Frågan som innehöll en individuell aktivitet med barnen uppmätte högre värden i denna studie där deltagarna beskrev ett utökat reellt inflytande tillsammans med barnen och en omvandling av den pedagogiska diskursen synliggjordes. Resultatet visade också att barnen hade uppnått ett ökat inflytande och delaktighet utifrån de scheman som varit uppsatta i alla rum barnen befann sig i under de tre aktionerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)